nieuws

Promotie maken? Laat je zien… en vooral horen

Geen categorie

Als jou gevraagd wordt wat je sterke kanten zijn, noem je die dan vol zelfvertrouwen, of moet je daar eerst nog over nadenken? Cijfer jezelf niet weg, want ook op de werkvloer heerst competitie; degenen die het hardste roepen hebben de grootste kans om hogerop te komen. Als jij je prestaties bagatelliseert en een ander met de eer laat strijken, blijf je zitten op dezelfde stoel. Wil je daar wel eens van af? Laat je maar zien… en vooral horen!

Als jou gevraagd wordt wat je sterke kanten zijn, noem je die dan vol zelfvertrouwen, of moet je daar eerst nog over nadenken? Cijfer jezelf niet weg, want ook op de werkvloer heerst competitie; degenen die het hardste roepen hebben de grootste kans om hogerop te komen. Als jij je prestaties bagatelliseert en een ander met de eer laat strijken, blijf je zitten op dezelfde stoel. Wil je daar wel eens van af? Laat je maar zien… en vooral horen!

Veel vrouwen hebben moeite hebben met het promoten van zichzelf. Dat ligt aan het belang dat vrouwen hechten aan goede relaties en harmonie, blijkt uit onderzoek. Vrouwen praten volgens de onderzoekers niet graag over hun sterke kanten omdat ze mensen die minder succesvol zijn niet van zich willen vervreemden. Maar wat de reden ook is, het schaadt de carrière van vrouwen wél, aldus Kelly Watson, copywriter en marketing consultant. Zij schaart alle excuses die vrouwen aanvoeren onder een van deze vier mythes. Dat komt je waarschijnlijk wel bekend voor.

1. De ‘bitch’-mythe: ‘als ik mezelf naar voren schuif, komt ik arrogant over’
Niet alle vormen van zelfpromotie vallen onder de noemer opschepperij. Soms is jezelf ophemelen gewoon noodzakelijk om succesvol te zijn. Veel vrouwen vinden het echter moeilijk het onderscheid te maken tussen schaamteloos opscheppen en slimme marketing. 

2. De ‘prinsessen-mythe: ‘als ik goed ben, komen mensen daar vanzelf achter’
Deze mythe vindt zijn oorsprong in sprookjes waarin de prinses wacht op haar ridder die haar komt redden. Veel meisjes groeien op met de gedachte dat dit in het echte leven ook zo zal gaan. Als je maar hard genoeg werkt en geduld hebt, ziet iemand je vanzelf staan. Helaas: dit gaat alleen op in sprookjes. Mensen in het bedrijfsleven hebben het veel te druk met zichzelf en hun eigen werk om te zien of een ander iets goed doet. Dit geldt al helemaal voor degenen die over promoties en salarisverhogingen gaan.

3. De ‘vrienden en familie’-mythe: ‘het is beter dat anderen over mijn prestaties praten dan dat ik dat zelf doe’
Sommige vrouwen gaan ervan uit dat hun vrienden, familie en klanten hun marketing wel voor hun rekening zullen nemen middels positieve mond-tot-mond reclame. Mond-tot-mond reclame is inderdaad een goede en effectieve manier van reclame maken, maar wie alleen daarop vertrouwt, maakt een grote fout. Misschien kraken ze je achter je rug wel af om er zelf beter van te worden. Daarom is het veiliger zelf je promotie te doen. 

4. De ‘martelaars’-mythe: ‘je hebt toch geen invloed op wat anderen vinden’
Vind je het eng om jezelf te promoten, dan kan het erg verleidelijk zijn om te denken dat het toch niet uitmaakt wat je doet, dat mensen zich toch al een indruk van je gevormd hebben, en dat je anderen toch niet op andere gedachten kunt brengen. Kijk echter eens naar goede verkopers: zij kunnen mensen toch ook overtuigen iets te kopen dat ze eigenlijk niet van plan waren? 

Geloof in jezelf
De mythe waarin je gelooft, maskeert vaak een bepaalde onzekerheid over de waarde die je denkt te kunnen bieden. Geloof je niet 100 procent in jezelf, dan zul je niet zo snel de spotlights opzoeken. Deze instelling, plus jarenlange conditionering om vooral bescheiden te zijn, staat flink wat vrouwen in de weg om succesvol te zijn. Je hoeft jezelf overigens echt geen rol van keiharde zakenvrouw aan te meten. Wel is het aan te raden stapje voor stapje naar buiten te treden. Ga eens na wat uw sterke kanten zijn. Schrijf ze op en hang ze ergens neer waar je ze vaak ziet. Oefen je verkooppraatje met je vrienden en vraag om eerlijke feedback. Maar het allerbelangrijkste is om gepassioneerd te zijn over wat je doet. Geef je passie een stem, en anderen kunnen optimaal meedelen in wat jij te bieden hebt.

Bron: managersonline.nl

 

 

Reageer op dit artikel