nieuws

De nieuwe werkelijkheid

Geen categorie

Terwijl Europa nog worstelt met problemen als de privacy van de kandidaten, zijn Amerikaanse recruiters al ver opgeschoven in de richting van de nieuwe werkelijkheid: kandidaten die niet te vinden zijn via netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn bestaan voor hen gewoonweg niet meer. Dat schrijft de New York Times.

Terwijl Europa nog worstelt met problemen als de privacy van de kandidaten, zijn Amerikaanse recruiters al ver opgeschoven in de richting van de nieuwe werkelijkheid: kandidaten die niet te vinden zijn via netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn bestaan voor hen gewoonweg niet meer. Dat schrijft de New York Times.

De komst van netwerksites heeft het traditionele solliciteren flink door elkaar geschud. Recruiters weten kandidaten steeds minder te vinden als deze niet actief zijn via voornoemde netwerksites. Een CV opstellen en vacatures zoeken via jobsites is in de VS niet langer voldoende: Amerikanen moeten opnieuw leren hoe ze moeten solliciteren.

Opvallend is dat niet alleen oudere kandidaten, maar ook studenten massaal trachten te weten te komen hoe ze zich het best online naar een job netwerken. Ook het fenomeen van de ‘personal branding’ speelt daarbij een belangrijke rol: wie zichzelf op een consequente manier online weet te presenteren en te promoten, zonder daarbij als zelfvoldaan over te komen, maakt de beste kans op de job. Bedrijven die beweren je dit soort vaardigheden snel te kunnen bijbrengen, schieten in de VS dan ook als paddestoelen uit de grond.
Gat in de markt?

Bron: express.be

 

Reageer op dit artikel