nieuws

Spanning op de werkvloer? Tien tips om ‘de vrede te bewaren’

Geen categorie

Op een secretariaat met louter vrouwen zal het niet altijd pais en vree zijn. Steken spanningen de kop op? Zie dan te voorkomen dat die uitmonden in een totale oorlog. Voorkomen is immers beter dan genezen, en al helemaal voor potentieel hoog oplopende conflicten op de werkvloer. Tien tips om ‘de vrede te bewaren’.

Op een secretariaat met louter vrouwen zal het niet altijd pais en vree zijn. Steken spanningen de kop op? Zie dan te voorkomen dat die uitmonden in een totale oorlog. Voorkomen is immers beter dan genezen, en al helemaal voor potentieel hoog oplopende conflicten op de werkvloer. Tien tips om ‘de vrede te bewaren’.

1. Wees benaderbaar
Laat je mensen weten dat ze kunnen zeggen wat ze denken zonder meteen te horen te krijgen dat ze hun eigen problemen maar op moeten lossen.

2. Herken de eerste signalen van een ruzie
Zet je conflictenradar aan. Als je er op tijd bij bent, is de kans groot dat een onschuldig meningsverschil niet uit de hand loopt.

3. Ga in gesprek
Geef de strijdende partijen de kans hun ongenoegen uit te spreken. Probeer erachter te komen wat de achterliggende oorzaak is en zie dat partijen tot een oplossing komen.

4. Denk niet voor de ander
Hoe verleidelijk het ook kan zijn om meteen een oordeel te vellen, tel eerst tot tien. Observeer zonder direct een conclusie te trekken. Soms zijn de dingen anders dan ze in eerste instantie lijken.

5. Verander van omgeving
Neeem beide partijen mee naar een plek buiten het kantoor voor een rustig gesprek. De gang of de koffiemachine kan al ver genoeg zijn.

6. Geef emoties de ruimte
Geef partijen de kans hun emoties te uiten en laat ze een voor een uitrazen. Voorkom wel dat er conclusies verbonden worden aan woorden die in een vlaag van woede worden uitgesproken.

7. Luister
Luister actief naar wat de ruziemakers te zeggen hebben. Laat ze uitpraten en reageer niet meteen.

8. Stel vragen
Stel vragen om erachter te komen wat de achterliggende oorzaak van de woede is om van daaruit naar een oplossing te zoeken.

9. Reageer alleen op wat daadwerkelijk gebeurt
Vat samen wat je gehoord en gezien hebt en hoe dit met elkaar in verhouding staat. Trek geen conclusies op basis van subjectieve interpretaties.

10. Werk naar vrede
Help de betrokkenen een compromis te vinden, kritiekpunten uit te praten en eventueel verontschuldigingen aan te bieden.

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel