nieuws

Spelfouten werken niet in je voordeel

Geen categorie

Nederlandse managers beoordelen sollicitanten – ook als het gaat om een financiële functie – nog steeds op type- en spelfouten in hun sollicitatiebrief; 50 procent wijst een kandidaat af als er drie tot vijf spelfouten in de brief staan. Voor 14 procent is zelfs één fout al genoeg om de kandidaat af te wijzen. Nederlandse managers blijken hierin veel strenger dan hun collega’s elders in Europa. Communicatievaardigheid is duidelijk een Nederlands stokpaardje.

Nederlandse managers beoordelen sollicitanten – ook als het gaat om een financiële functie – nog steeds op type- en spelfouten in hun sollicitatiebrief; 50 procent wijst een kandidaat af als er drie tot vijf spelfouten in de brief staan. Voor 14 procent is zelfs één fout al genoeg om de kandidaat af te wijzen. Nederlandse managers blijken hierin veel strenger dan hun collega’s elders in Europa. Communcatievaardigheid is duidelijk een Nederlands stokpaardje.

Deze wetenschap is gebaseerd op de Workplace Survey 2010 van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps onder meer dan 3000 financieel, human resources- en algemeen managers.

Goed om te weten voor de nieuwe lichting afgestudeerden die straks een mooie baan zoekt. ‘Zij zouden zich het belang van foutloze teksten in hun e-mail, CV of motivatiebrief moeten realiseren’, meent Anita Hijmenberg, manager van Accountemps. ‘Zéker nu bedrijven veel reacties krijgen op een vacature is het belangrijk dat een sollicitant zich op een positieve manier onderscheidt. Spelfouten horen daar niet bij!’

Teamwork
Voor 35 procent van de ondervraagde managers zijn communicatieve vaardigheden – naast vaktechnische kennis – het belangrijkst voor starters op de Nederlandse arbeidsmarkt, op de voet gevolgd door het vermogen om in een team te werken. Hiermee wijkt ons land af van onze buurlanden; in België vindt slechts 15 procent de communicatievaardigheden het belangrijkst en in Duitsland 22 procent. Wereldwijd hechten bedrijven het meest aan ‘teamwork’.

Bron: managersonline.nl

 

Reageer op dit artikel