nieuws

Lunchen voor vrouwen net zoiets als schoenen kopen

Geen categorie

Nederlandse werknemers houden er opvallende (eet)gewoontes op na, die vooral tijdens lunchtijd op kantoor de kop opsteken. Zo schamen mannen zich voor hun bekertje chocolademelk en gedragen vrouwen zich alsof ze schoenen gaan kopen.

Nederlandse werknemers houden er opvallende (eet)gewoontes op na, die vooral tijdens lunchtijd op kantoor de kop opsteken. Zo schamen mannen zich voor hun bekertje chocolademelk en gedragen vrouwen zich alsof ze schoenen gaan kopen.

Dat concludeerde de Wageningen UR na onderzoek onder de eigen werknemers. Hiervoor werden medewerkers met behulp van twintig camera’s drie jaar lang gemonitord tijdens het middageten in de kantine.

Dat vrouwelijke werknemers hun lunch benaderen al ware het schoenen, betekent vooral dat ze uitgebreid de tijd nemen om het assortiment te bestuderen. ‘Vrouwen blijken hun eten net zo te kiezen zoals ze schoenen kopen. Ze beginnen met winkelen, kijken eerst naar wat er allemaal is en beslissen daarna pas welke kleur en wat voor soort schoenen ze willen hebben’, aldus de kantinechef van de universiteit. ‘Ze kijken in het restaurant dan ook eerst uitgebreid wat er die dag allemaal te eten is voordat ze hun keuze maken.’

Wat bij de mannen – naast hun gêne voor chocolademelk – vooral opviel, is dat zij het lunchgedrag van hun leidinggevende kopiëren. Vooral wanneer dit een vrouw is. ‘Als zij rauwkost eet, eten de mannen ook rauwkost’, aldus de ‘chef’.

Uit het onderzoek bleek verder dat de mens toch een gewoontedier in zich heeft. Een derde van de kantinebezoekers toonde zich in de drie onderzoeksjaren althans weinig avontuurlijk door dagelijks dezelfde lunch te kiezen. Tot slot kwam naar voren dat ongeveer een kwart de meeste calorieën tijdens de lunch uit koolhydraten haalt. Nog eens een kwart haalt deze vooral uit vet. Jongeren en mannen krijgen tijdens deze maaltijd door de bank genomen de meeste calorieën binnen.

Bron: nu.nl

Reageer op dit artikel