nieuws

(Bijna) iedereen doet het: roddelen

Geen categorie

(Bijna) iedereen doet het: kletsen over collega’s, de baas, het werk. Erg? Valt wel mee: roddelaars zeggen veel vaker lovende dingen over derden dan negatieve. En als de roddel wél negatief is, is dat een symptoom van een onderliggend probleem. Dan moet dat probleem worden aangepakt, niet de roddel. Want roddelen heeft wel degelijk nut!

(Bijna) iedereen doet het: kletsen over collega’s, de baas, het werk. Erg? Valt wel mee: roddelaars zeggen veel vaker lovende dingen over derden dan negatieve. En als de roddel wél negatief is, is dat een symptoom van een onderliggend probleem. Dan moet dat probleem worden aangepakt, niet de roddel. Want roddelen heeft wel degelijk nut!

  • Als de communicatie van bovenaf wordt afgeknepen, in tijden van crisis bijvoorbeeld, hoor je via het roddelcircuit toch wat er gebeurt.
  • Door te roddelen bepaal je gezamenlijk wat wel en niet door de beugel kan.
  • Roddelen kan emotionele en sociale steun bieden.
  • Roddelen helpt te bepalen wat je aan mensen in je netwerk hebt, wie is een profiteur, met wie valt echt niet samen te werken, dat soort dingen.

Hoewel managers zelf nog het meeste roddelen, blijkt uit onderzoek, beoordelen ze ondergeschikte collega-roddelaars steevast als ‘minder goed’. Vooral leidinggevenden die graag volledige controle houden, ervaren roddel als ondermijnend. En dat is het ook: hoe meer iemand roddelt, hoe groter zijn informele invloed op collega’s. In die zin egaliseert roddel het speelveld van managers en medewerkers. Het is voor leidinggevenden vooral zaak met de juiste mensen te roddelen. Dat wil zeggen: niet met meepraters, maar met mensen die informatie verschaffen over wat er onderhuids speelt in het bedrijf. En: erken dat roddelen erbij hoort, anders maak je het alleen maar erger.

Bron: Harvard Business Review

Reageer op dit artikel