nieuws

Onenigheid over het beoordelingsgesprek

Geen categorie

Bijna één op de drie werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Hoe anders kijkt de leidinggevende zelf tegen het gesprek aan: 94% van hen denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig en leerzaam ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van opleidingsinstituut ISBW onder werknemers en leidinggevenden.

Bijna één op de drie werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Hoe anders kijkt de leidinggevende zelf tegen het gesprek aan: 94% van hen denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig en leerzaam ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van opleidingsinstituut ISBW onder werknemers en leidinggevenden.

In het onderzoek geeft 25% van de werknemers aan dat tijdens een beoordelingsgesprek geen concrete actieplannen worden ontwikkeld. Ook een derde van de leidinggevenden geeft aan het moeilijk te vinden om informatie uit het beoordelingsgesprek om te zetten naar concrete acties.

Liefst 95% van de ondervraagde leidinggevenden zegt voldoende inzicht te hebben in de competenties en doelstellingen van de werknemers, terwijl 23% van de werknemers hier anders over denkt en aangeeft dat de leidinggevende geen inzicht heeft in zijn of haar competenties en doelstellingen.

‘Het is opvallend om te zien dat leidinggevenden en werknemers een ander beeld hebben van het beoordelingsgesprek’, zegt Else Slegers, algemeen directeur van ISBW. ‘We zien in de praktijk dat werkgevers en werknemers vaak niet met hetzelfde verwachtingspatroon het beoordelingsgesprek in stappen. Dit leidt uiteindelijk tot ontevredenheid bij één van de partijen.’ De invoering van een systeem voor personeelsbeoordelings- en functioneringsgesprekken kan die uiteenlopende verwachtingen wegnemen, omdat beide partijen dan de structuur van het gesprek kennen, stelt Slegers. En dan wordt het ook makkelijker om over te gaan op concrete acties.   

Lees meer op de site van ISBW

Reageer op dit artikel