nieuws

Tien gouden regels om op te vallen op kantoor

Geen categorie

Hoe zorg je ervoor dat je collega’s zien hoe goed jij je werk doet? Stel dat je bijna elke dag langer op kantoor bent en de resultaten die je levert beter zijn dan die van je collega’s. Maar als niemand je werk ziet, zul je daar nooit voor worden beloond. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je collega’s en managers weten wat voor werk je doet. Hier volgen 10 gouden regels om op te vallen op het werk.

  1. Zorg dat je op de hoogte bent van alle lopende projecten op de afdeling. Als collega’s dat merken, zullen zij je vaker aanspreken of een vraag stellen. Hierdoor zul je steeds meer gezien worden als een belangrijke schakel in het team. Dit zal snel door het management team opgemerkt worden.
  2. Maak een lijstje van meest succesvolle projecten die je hebt afgerond. Tijdens een evaluatie- of functioneringsgesprek zal dit van zeker van pas komen. Probeer deze projecten regelmatig onder de aandacht te brengen van je leidinggevende, die zal ze misschien ook doorvertellen aan andere collega’s. Dit zorgt ervoor dat je reputatie verbetert. Overdrijf niet, je hoeft je manager niet elke dag te vertellen hoe goed je je werk doet.
  3. Praat met je collega’s op het werk. Een gesprek bij de koffiemachine kan heel belangrijk zijn voor het verdere verloop van uw carrière. Hier leer je nieuwe collega’s kennen en visa versa. Probeer tussen neus en lippen door ook wat meer te vertellen over jouw werkzaamheden. Het is niet nodig alle successen op te noemen die je behaald hebt, maar zorg ervoor dat je collega’s weten wat je voor het bedrijf doet.
  4. Stel je flexibel op. Je hoeft niet altijd klaar te staan om een collega bij te staan, maar zorg er wel voor dat je af en toe klaar staat voor een extra taak. Vaak houden managers van flexibele werknemers die helpen waar nodig is. Maar overdrijf niet, mensen zijn dan sneller geneigd te denken dat je niet genoeg werk hebt.
  5. Pak je verantwoordelijkheden op. Vraagt je manager je om een project uit te werken, zorg er dan voor dat je er alles aan doet om het goed af te ronden. Betrouwbaarheid is een groot goed dat gewaardeerd wordt.
  6. Mochten er problemen ontstaan op de werkvloer, denk dan na over oplossingen. Neem het initiatief en wees creatief in het bedenken van oplossingen.
  7. Zorg ervoor dat je het bedrijf, de doelstellingen en de visie van het bedrijf door en door kent. Hierdoor kun je gemakkelijker meepraten over het werk. Als je weet waar het bedrijf voor staat, zul je veel gemakkelijker voorstellen kunnen doen en zul je ook tijdens de social talk aan de koffiemachine kunnen meepraten.
  8. Wees niet bang voor uitdagingen. Neem nieuwe projecten aan, want iemand die openstaat voor nieuwe initiatieven, valt sneller op dan anderen.
  9. Laat collega’s en manager je werk regelmatig beoordelen. Wees niet bang om de mening te vragen van collega’s.
  10. Uiterlijk is heel belangrijk als je wilt opvallen. Wanneer je je zakelijk kleedt, word je sneller serieus genomen. Maar dit hangt natuurlijk ook erg af van het type bedrijf en de bedrijfscultuur.

Bron: Stepstone

Reageer op dit artikel