nieuws

Werkplekdiva’s

Geen categorie

Bijna iedereen kent er wel een: een collega of superieur die meer geïnteresseerd lijkt in het veroorzaken van gedoe en gekrakeel op de werkvloer dan in het werk zelf. Zulke diva’s op de werkplek willen niets liever dan alle spots op zich gericht zien. Dramaqueens en -kings zijn het, ze zijn geboren voor de bühne. Op de werkvloer heb je alleen maar last van ze. Ze manipuleren alles en iedereen om aandacht te trekken.

Bijna iedereen kent er wel een: een collega of superieur die meer geïnteresseerd lijkt in het veroorzaken van gedoe en gekrakeel op de werkvloer dan in het werk zelf. Zulke diva’s op de werkplek willen niets liever dan alle spots op zich gericht zien. Dramaqueens en -kings zijn het, ze zijn geboren voor de bühne. Op de werkvloer heb je alleen maar last van ze. Ze manipuleren alles en iedereen om aandacht te trekken.

Onderzoekers David J. Ketchen jr. (Auburn University) en M. Ronald Buckley (University of Oklahoma) achterhaalden zeven typische divatrekjes: aandacht trekken, grillig en nukkig doen, de schuld van je afschuiven, dingen niet in de juiste verhouding zien, overdreven veeleisend zijn, gewichtig doen en jezelf promoten.

In veel ondernemingen gaan medewerkers de diva het liefst uit de weg, zeker als het om een leidinggevende gaat. Wijdverbreid is ook de verzoeningspolitiek: ondergeschikten en collega’s voegen zich van lieverlee maar naar de wensen van de diva om zo snel mogelijk van het gedoe af te zijn. Beide reacties zijn ineffectief: ze stimuleren het divagedrag alleen maar. Deze vier strategieën blijken wél effectief tegen diva’s:

  1. Richt de spots anders; creëer voor de diva kansen om aandacht te trekken met goed gedrag.
  2. Herschrijf ‘het script’ met de diva; maak herhaaldelijk duidelijk wat voor de organisatie wel en niet geaccepteerd gedrag is.
  3. Geef de diva een solo-optreden; beperk zijn of haar mogelijkheden om met collega’s in contact te komen.
  4. Laat het doek vallen; ontsla de diva.

Bron: David J. Ketchen jr.& Ronald Buckley in Business Horizons, november / kluwermanagement.nl

Reageer op dit artikel