nieuws

De demotivatie-effecten van het beoordelingsgesprek

Geen categorie

Hoewel werkgevers graag de indruk wekken dat beoordelingsgesprekken goed bedoeld zijn, zijn dit soort gesprekken dodelijk voor de motivatie van weldenkende werknemers. Dat de jaarlijkse ronde beoordelingsgesprekken schadelijk is, beaamt Wim van Dam, eigenaar van trainingsbureau Trust Leadership en auteur van het boek ‘Motiverende functionerings- en beoordelinggesprekken’.

Hoewel werkgevers graag de indruk wekken dat beoordelingsgesprekken goed bedoeld zijn, zijn dit soort gesprekken dodelijk voor de motivatie van weldenkende werknemers. Dat de jaarlijkse ronde beoordelingsgesprekken schadelijk is, beaamt Wim van Dam, eigenaar van trainingsbureau Trust Leadership en auteur van het boek `Motiverende functionerings- en beoordelinggesprekken`.

Van Dam ziet eigenlijk alleen maar demotivatie-effecten, zelfs wanneer de beoordeling gunstig is: want dan is er weer gesteggel of een beoordeling een 4 of een 5 moet zijn of, boven de norm, onder de norm of of gewoon volgens de norm.

Niet alleen worden er veel beoordelingsfouten gemaakt, het systeem van procedureel beoordelen op een vastgelegd moment in het jaar, strookt ook allerminst met de belangrijkste uitgangspunten van Het Nieuwe Werken: zelfsturing en zelfmotivatie. Uit een studie blijkt dat 29 procent van de werknemers ontevreden is over het jaarlijkse beoordelingsgesprek, en stelt 25 procent dat er geen concrete actieplannen worden ontwikkeld. Ten slotte vindt 23 procent dat leidinggevenden geen inzicht hebben in hun competenties en doelstellingen.

Leidinggevenden denken daar natuurlijk heel anders over: maar liefst 94 procent denkt dat werknemers de gesprekken als nuttig ervaren en 95 procent denkt een goed inzicht te hebben in de competenties van de werknemer.

Bron: profnews.nl
Reageer op dit artikel