nieuws

De zeven geheimen van timemanagement

Geen categorie

De gemiddelde werknemer is zo’n twee uur per dag kwijt aan… ja, aan wat eigenlijk. In ieder geval niet aan pauzes en lunch. Waaraan dan wel? Aan internet… blijkt uit onderzoek. Als jij je al voorgenomen had eens efficiënt aan de slag te gaan, zorgt de verleiding om te internetten voor de klad in je productiviteit. Zeven tips om met die wetenschap aan de slag te gaan. Als je die onder de knie hebt. werk je vijf kwartier in een uur!

De gemiddelde werknemer is zo’n twee uur per dag kwijt aan… ja, aan wat eigenlijk. In ieder geval niet aan pauzes en lunch. Waaraan dan wel? Aan internet… blijkt uit onderzoek. Als jij je al voorgenomen had eens efficiënt aan de slag te gaan, zorgt de verleiding om te internetten voor de klad in je productiviteit. Zeven tips om met die wetenschap aan de slag te gaan. Als je die onder de knie hebt, werk je vijf kwartier in een uur!

1. Wees je e-mail de baas
Kost het je minder dan twee minuten om een e-mail weg te gooien of te beantwoorden, doe dat dan meteen. Zet je e-mailnotificatie uit zodat je niet om de paar minuten gestoord wordt door een envelopje rechtsonder in beeld. Stuur daarnaast minder e-mail, zodat je ook minder ontvangt. Houd je e-mail kort. En… indien mogelijk: reduceer het checken van je e-mail tot een paar keer per dag, op vaste momenten. Dat werkt!

2. Zet je gedachten een paar keer per dag op een rijtje 
Denk nu niet dat je meteen in een lotushouding moet gaan zitten; een wandelingetje maken en even weg van de computer is al genoeg om helder te blijven en met nieuwe energie verder te gaan waar je mee bezig was.

3. Gebruik to-dolijsten
Schrijf alles op wat je moet doen. Zo lig je ’s nachts niet wakker van de dingen die je misschien vergeten bent. En delegeer waar mogelijk. Wees realistisch over de hoeveelheid werk die je per dag kunt verzetten.

4. Maak tijd voor creativiteit
Het doel van timemanagement is: ‘tijd vrijhouden voor diepere denkprocessen’. Probeer iedere dag tijd in te plannen voor creativiteit. Zet op die momenten de deurbel af, de telefoon uit en vergeet de e-mail.

5. Vermijd onnodige vergaderingen
Wees rigoureus als het aankomt op tijd. Zeg nee tegen elke vergadering die niet echt noodzakelijk is.

6. Doe niet aan multitasking
Doe één ding tegelijk en blijf maximaal één uur met een taak bezig.

7. Ruim je bureau op
Niets werkt lekkerder dan een opgeruimd bureau. Besteed het laatste kwartier van je werkdag dus aan het opruimen daarvan. Gooi weg wat je niet nodig hebt, de rest archiveer je. Laat ieder document slechts één keer door je handen gaan. Doe ermee wat je moet doen en ga verder met het volgende.

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel