nieuws

Meerderheid Nederlandse managers checkt referenties en oordeelt snel

Geen categorie

Nederlandse managers zijn voorzichtig bij het aannemen van nieuwe werknemers. Zo’n 87 procent checkt referenties via de telefoon of met behulp van zakelijke online netwerken zoals LinkedIn. Als op de sociale netwerken van goed gekwalificeerde kandidaten negatieve of gênante informatie of foto’s staan, besluit 36 procent de kandidaat niet aan te nemen!

Nederlandse managers zijn voorzichtig bij het aannemen van nieuwe werknemers. Zo’n 87 procent checkt referenties via de telefoon of met behulp van zakelijke online netwerken zoals LinkedIn. Als op de sociale netwerken van goed gekwalificeerde kandidaten negatieve of gênante informatie of foto’s staan, besluit 36 procent de kandidaat niet aan te nemen!

Dit blijkt uit de Workplace Survey, een onderzoek dat is uitgevoerd door Accountemps, onderdeel van de groep Robert Half International. ‘Het onderzoek toont aan hoe nuttig het is sociale netwerken representatief en up-to-date te houden’, zegt Barbara Kollée van Accountemps in een toelichting. ‘Slechts 13 procent van de managers checkt geen referenties. De overgrote meerderheid doet dat wel en oordeelt snel.’ Ben jij actief op sociale netwerken? Dan is het een goed idee om de volgende tips in je oren te knopen.

  1. Blijf hoffelijk
    Bedenk altijd eerst met wie je over welk netwerk contact wenst te maken. Zakelijke relaties zijn geen vrienden en kunnen het beste via LinkedIn worden benaderd. Wees niet amicaal als je iemand pas één keer ontmoet hebt. Introduceer jezelf en leg uit hoe je elkaar ontmoet hebt en wie jou met de persoon in kwestie in contact heeft gebracht.
  2. Wees geen allemansvriend
    Als je een uitnodiging krijgt van iemand die je niet kent, aarzel dan niet om het verzoek niet te accepteren. Je kunt ook antwoorden en schrijven dat je bijvoorbeeld alleen mensen die je ontmoet hebt in je netwerk opneemt. Je bent de baas over je eigen profiel.
  3. Je manager, je vriend?
    Jij alleen kunt de beslissing nemen of je je manager of je collega in je sociale netwerk wilt opnemen. Het hangt af van hoe vriendschappelijk je met elkaar omgaat. Houd wel de instellingen in de gaten. Foto’s in bikini of privéboodschappen moeten niet voor iedereen zichtbaar zijn. Als je net aan een nieuwe baan bent begonnen, kijk dan eerst de kat uit de boom.
  4. Twitteren moet je leren
    Via Twitter kun je in contact blijven met vrienden en collega’s. Als je er geen ervaring mee hebt, bekijk dan vooral goed de ‘feeds’ waarmee anderen je profiel vullen. Je leert op die manier de toon, stijl en het spraakgebruik kennen. Ook bij Twitter geldt dat je op de inhoud moet letten. Vraag jezelf af of mensen wel interesse hebben in de informatie die je met hen wilt delen. Volg ook niet iedereen, maar overweeg wie en waarom je iemand wilt volgen.
Reageer op dit artikel