nieuws

2013: het Jaar van de Slang

Geen categorie

Heethoofdigheid, nervositeit, heerszuchtigheid, wispelturigheid en onrust… Dát zijn de kenmerken van het slangenjaar dat voor ons ligt. Daarnaast mogen we ons in het Jaar van de Slang voorbereiden op lage rentes, oplopende inflatie en veel spanning rond de euro. Listig beestje dus… die slang. Maar optimistisch als altijd signaleert trendwatcher Adjiedj Bakas gelukkig ook nog een paar lichtpuntjes.

Heethoofdigheid, nervositeit, heerszuchtigheid, wispelturigheid en onrust… Dát zijn de kenmerken van het slangenjaar dat voor ons ligt. Daarnaast mogen we ons in het Jaar van de Slang voorbereiden op lage rentes, oplopende inflatie en veel spanning rond de euro. Listig beestje dus… die slang. Maar optimistisch als altijd signaleert trendwatcher Adjiedj Bakas gelukkig ook nog een paar lichtpuntjes.

Zo liggen er vooral voor slimme, innovatieve ondernemers in deze crisisjaren gouden kansen. ‘Het Chinese woord voor crisis bestaat uit twee karakters: crisis en kans. Je ziet dat na alle grote depressies doorbraakinnovaties het licht zagen. Na de jaren dertig van de vorige eeuw nam de productie van auto’s en het gebruik van de telefoon in sneltreinvaart toe en na de crisis van de jaren tachtig brak de computer door.’

Voor 2013 voorziet de ‘goeroe’ de opkomst van de ‘consumeigenaren’, die samen een aandeel in een toneelstuk, boek of documentaire kopen. Ook signaleert hij dat steeds meer bedrijven elkaar onderling, dus zonder tussenkomst van banken, geld lenen (peer2peer-banking). Aan de leegstand van kantoorpanden komt geen eind, maar die vermindert wel doordat er steeds vaker een andere bestemming aan wordt gegeven. 

Andere highlights uit het trendrapport zijn:

 

  • Lage rente, hogere inflatie met daaraan gekoppeld de roep om meer loon.
  • Consumenten lossen steeds meer schulden af.
  • Meer pogingen om tot de Verenigde Staten van Europa te komen.
  • Opkomst van de ‘euronuchteren’, die Europa rationeel benaderen.
  • Teenpreneurs worden stinkend rijk.
  • Nanny-apps houden ons bij de les in de supermarkt.
  • De Facebookificatie van de winkel zet door.
  • Gouden tijden voor Hack&Co.
  • Mode: ingetogen en toch opvallend.
  • We willen zeker weten dat wat we kopen echt ecologisch en duurzaam is.
  • In: onder andere Gers Pardoel, Kees van der Staaij, Eva Jinek
  • Uit: onder andere Mark Rutte, Barbie Oh Oh Cherso), Geert Wilders.
Nieuwsgierig naar het hele trendrapport: via www.bakas.nl kun je je hart ophalen.

 

Reageer op dit artikel