nieuws

Grootste ergernis van sollicitanten

Geen categorie

Sollicitanten ergeren zich het meest aan algemene afwijzingen, waarbij de reden voor de afwijzing niet concreet is. Dit blijkt uit onderzoek van Jobbird.com onder werkzoekenden. Bovenaan (44%) eindigt de algemene afwijzing.

Sollicitanten ergeren zich het meest aan algemene afwijzingen, waarbij de reden voor de afwijzing niet concreet is. Dit blijkt uit onderzoek van Jobbird.com onder werkzoekenden. Bovenaan (44%) eindigt de algemene afwijzing.

Op de tweede plek staat de ergernis dat een werkgever helemaal geen enkele reactie stuurt op de sollicitatiebrief. 3% van de ondervraagden vindt het vervelend als ze lang moeten wachten op een reactie.

Geen enkele reactie
Oprichter van Jobbird.com Jan-Peter Cruiming meent: ‘Sollicitanten hebben best veel geduld als het gaat om het sollicitatieproces, dat zie je ook terug in de reacties op deze enquête. Als je mensen vervolgens maar netjes een concrete afwijzing stuurt met een persoonlijke reden waarom er niet voor hen is gekozen. Ik begrijp hun frustratie wel. Het is voor de sollicitant immers leerzaam om te weten waarom hij is afgewezen.’

Interne medewerker
Eén van de respondenten reageert als volgt: ‘Vooral het ‘we hebben gekozen voor een interne medewerker’ werkt bij mij demotiverend, omdat het mij het gevoel geeft dat ik voor niets moeite gestoken heb in mijn sollicitatie.’ Cruiming: ‘Dit komt vooral voor bij de overheid. Ik vind het pure discriminatie. Iedereen moet even veel recht hebben op een baan. Dit soort regels zou bij wet verboden moeten worden.’

Bron: Managersonline.nl

Reageer op dit artikel