nieuws

‘Als secretaresse mag je geen fouten maken’

Geen categorie

Vrouwen hebben twee keer zo veel kans om faalangst te ontwikkelen dan mannen, maar over het algemeen hebben we allemaal een hekel aan falen en fouten maken. Terwijl fouten maken juist goed is! Maar waarom? Lees verder voor de antwoorden.

Vrouwen hebben twee keer zo veel kans om faalangst te ontwikkelen dan mannen, maar over het algemeen hebben we allemaal een hekel aan falen en fouten maken. Terwijl fouten maken juist goed is! Maar waarom?

De belangrijkste reden volgens Arjan van Dam, psycholoog en schrijver van het boek De kunst van het falen is dat je meer succes kunt hebben wanneer je goed met faalervaringen kunt omgaan en fouten durft te maken.

– Mensen die fouten durven maken leren beter en gemakkelijker en ontwikkelen zich hierdoor meer. Zij zijn beter in staat lering te trekken uit hun fouten doordat ze zich concentreren op het proces in plaats van op het resultaat. Hierdoor is de kans groter dat ze het de volgende keer weer proberen en wél zullen slagen.

– Ook gaan mensen die fouten durven te maken meer uitdagingen aan. Het risico dat ze falen is niet iets dat hen afschrikt en alleen hierdoor is de kans dat zij slagen al groter. Bij slagen groeit je zelfvertrouwen, waardoor de kans dat je de volgende keer weer een uitdaging aanneemt alleen maar toeneemt. 

Vergissen is menselijk
Niet alleen jij bent menselijk. Een ander is dat ook. Grote kans dat je collega’s zich dus ook wel eens zullen vergissen en fouten zullen maken. En mits er sprake is van grove nalatigheid, bedenk dan: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet en neem de volgende regels in acht:

1 Reageer niet betweterig (‘ik zei toch dat je het beter op mijn manier kon aanpakken’), arrogant (‘als je wat langer meeloopt maak je dit soort fouten hopelijk niet meer’) of verwijtend (‘door jouw fout loopt het project weken vertraging op’).

2 Stel geen ‘waarom’-vragen die de ander in de hoek zetten. ‘Waarom heb je niet beter opgelet / je best gedaan / geluisterd / gepresteerd?’ zijn vragen waar meestal geen antwoord op te geven is en zullen er alleen maar voor zorgen dat de ander in de verdediging schiet.

3 Neem niet het werk van de ander direct uit handen om het zelf af te maken.
Hiermee creëer je hulpeloosheid. De volgende keer zal de ander namelijk nog steeds niet in staat zijn om het zelf op te lossen en het graag aan jou overlaten.

Wat je wel kunt doen is aangeven dat fouten maken nou eenmaal gebeurt en dat het zaak is zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een oplossing. Kijk samen naar hoe de fout voorkomen had kunnen worden en welke lessen de ander hieruit kan trekken voor de toekomst. Vraag wat de ander nodig heeft om verder te komen in zijn leerproces en biedt waar mogelijk ondersteuning aan, zonder het direct over te nemen. Moedig aan het opnieuw te proberen en onderstreep het belang van het leerproces. Kies in plaats van perfectionisme voor optimalisme.

Let op Live!
De workshop ‘Van perfectionist naar optimalist’ van Roos Woltering en Guido Stalman kun je volgen op Management Support Live op 3 en 4 oktober in de Jaarbeurs Utrecht. Ook kun je er een korte test maken en erachter komen in hoeverre je al een optimalist bent. Bekijk de workshop >

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels