nieuws

9 tips om stress de baas te worden

Geen categorie

Neerwaartse spiraal

Als je het te druk hebt, ga je vaak doen wat urgent is en prioriteit heeft. Je hebt steeds minder tijd voor neventaken. Maar de neventaken worden op een gegeven moment ook urgent, en dan ga je achter de feiten aan lopen. Er ontstaat een neerwaartse spiraal. Als je gestrest bent, krijg je steeds minder ruimte en verlies je het vermogen om flexibel, creatief en innovatief te zijn.

Afweermechanismen
Vaak wil je voor jezelf niet erkennen dat je gestrest bent. Afweermechanismen maken dat u niet wilt zien wat er aan de hand is. Met gedachtes als ‘het komt nu niet goed uit om te minderen’ en ‘ik heb hier nu geen tijd voor’ sus je het even, maar uiteindelijk leidt stress tot klachten als hoofdpijn, slapeloosheid, spierpijnen door spanningen, hartklachten, depressiviteit en  ademhalingsproblemen.

Investering
Het is dus belangrijk om te onderkennen dat je gestrest bent en dat je verantwoordelijkheid neemt voor de situatie. Besef dat je op korte termijn moet investeren (nu tijd maken om orde op zaken te stellen), om op de langere termijn iets te winnen (minder werkdruk en stress). Dit kost tijd, maar het is belangrijk om die tijd te nemen.

Negen tips
1. Neem tijd om je te beraden op wat je dagelijks doet en wat je zou willen doen. Maak hier een overzicht van.
2. Onderzoek waarom je niet overal aan toe komt en wat je eraan zou willen doen. Wat zijn bijvoorbeeld achterliggende obstakels waardoor je je laat meeslepen door de waan van de dag?
3. Wie en wat bepaalt je agenda en hoe wil je je agenda zelf inrichten?
4. Wat is dringend? Denk ook aan de langere termijn.
5. Maak lijstjes om werktaken te onthouden.
6. Concentreer je op je eigen taken en laat je niet afleiden door wat anderen vragen.
7. Plan rust (pauzes) en ontspanning (na het werk) in zodat je voldoende energie opdoet voor taken die energie vragen.
8. Neem alleen bij hoge uitzondering werk mee naar huis.
9. Zoek eventueel deskundige hulp bij deze zoektocht, want vaak zit je vast in een bepaald patroon en zie je niet wat de alternatieven zijn.

Vraag het gratis e-boek 7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen aan op www.ligtpunt.nl.

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels