nieuws

Feedback geven en ontvangen: dit zijn de regels

Geen categorie

We houden elkaar regelmatig een spiegel voor, geven elkaar feedback op elkaars gedrag. Als dat op een normale manier gebeurt hoeft dat geen weerstanden op te roepen. Het kunnen geven en ontvangen van constructieve feedback is een vaardigheid die je makkelijk onder de knie krijgt, mits je je aan de volgende regels houdt.

We houden elkaar regelmatig een spiegel voor, geven elkaar feedback op elkaars gedrag. Als dat op een normale manier gebeurt hoeft dat geen weerstanden op te roepen. Het kunnen geven en ontvangen van constructieve feedback is een vaardigheid die je makkelijk onder de knie krijgt, mits je je aan de volgende regels houdt.

Feedback geven

  • Geef feedback op zowel gedrag als prestaties.
  • Uit zowel kritiek als complimenten; laat het niet bij kritiek alleen, geef ook suggesties wat de ander naar jouw mening beter zou kunnen doen. Bied eventueel je ondersteuning aan.
  • Spreek in de ik-vorm; niet ‘wij vinden dat…’maar, ‘ik vind dat…
  • Kies het juiste tijdstip; geef je kritiek ’s ochtends of wat later in de week, niet vlak voor vijf uur of vlak voor het weekend, maar wel zo snel mogelijk na de fout die is gemaakt.
  • Blijf rustig en beheerst.
  • Geef fundamentele kritiek onder vier ogen, achter de schermen.
  • Geef suggesties; vertel hóe het beter kan.
  • Ga na of de feedback begrepen is.
  • Rond af met duidelijke afspraken; vertel hoe je het hebben wilt en maak een afspraak voor een vervolggesprek.

Feedback ontvangen

  • Houd je mond en luister; kritiek krijgen is niet leuk, wel nuttig. Probeer dan ook rustig te luisteren.
  • Ga niet in de verdediging; sta open voor wat de ander te zeggen heeft.
  • Laat de ander merken dat je de kritiek serieus neemt; leg de feedback die je krijgt niet naast je neer.
  • Vat de kritiek op als een deel van je werkzaamheden en betrek het niet meteen op jezelf.
  • Geeft toe als de kritiek terecht is.
  • Leer van de signalen van anderen.
  • Besef dat als anderen je kritiseren, je kennelijk niet aan hun verwachtingen voldoet.

Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Het betekent letterlijk terugkoppeling maar is geen beoordeling. Het geeft informatie over het effect van jouw gedrag op de ander. Bij het geven of ontvangen van constructieve feedback of fundamentele kritiek is het de kunst niet te persoonijk te worden maar de zaken nuchter en zakelijk te bekijken!

Verdieping

Leren om feedback te geven én te ontvangen? In de training Professioneel mondeling communiceren leer je hoe je dat op een correcte en ontspannen manier kunt doen en ga je daar zelf, onder begeleiding van een professionele acteur, ook mee oefenen.

 

 

Reageer op dit artikel