artikel

Managementinzicht: generic strategies van Michael Porter

Management

Ga je je als assistant richten op een carrière binnen het bedrijf, dan wordt organisatiekunde en managementinzicht een must. De kaders van de organisatie bepalen dan eigenlijk hoe jij je als werknemer kunt richten op jouw werkzaamheden binnen het bedrijf. De juniorfunctie wordt ingeruild voor een mediorfunctie en je doel wordt dan uiteraard om de stap te kunnen maken naar de seniorfunctie binnen het bedrijf.

Managementinzicht: generic strategies van Michael Porter

Hoe steekt een organisatie in elkaar, waar liggen de pijnpunten, hoe is de bedrijfscultuur en wat is de strategie van een onderneming? Belangrijke vragen die eigenlijk de backbone van de organisatie vormen in een steeds sneller ontwikkelende omgeving. Belangrijk voor jou als assistant om dat ook te weten, want de manier waarop de organisatie is ingericht bepaalt in hoge mate weer hoe je tegemoet kunt komen aan de wensen en behoeften van de buitenwereld.

In de training Managementinzicht voor assistants gaat trainer Clarence van der Putte hierop in. In deze serie behandelen we alvast belangrijke modellen uit de organisatiekunde. Hier in deel 1: de generic strategies van Michael Porter.

Managementmodel: generic strategies van Michael Porter

De Generic strategies van Michael Porter vormen een managementmodel dat je kunt gebruiken om de koers van een bedrijf – de strategie – te bepalen. Generic strategies betekent letterlijk: algemene strategieën. Volgens Michael Porter zijn er vier van deze Generic strategies waaruit een bedrijf zou moeten kiezen. Michael Porter vindt dat je als bedrijf duidelijke keuzes moet maken. Als je niet een van deze vier Generic strategies kiest, blijf je namelijk ‘stuck in the middle’ en word je voorbij gestreefd door bedrijven die wél een duidelijke keuze durven maken. Doordat zij zich specialiseren zullen ze een lagere prijs voor hun producten kunnen vragen of een beter of innovatiever product ontwikkelen – en je vervolgens wegconcurreren.

Generic strategies Michael Porter

Vier generic strategies

Kostenleiderschap

Je biedt een producten of diensten waar veel vraag naar is aan tegen een zo laag mogelijke prijs.

Differentiatie

Je biedt een product of dienst waar veel vraag naar is maar met unieke eigenschappen.

Kostenfocus

Je biedt een product of dienst aan in een niche markt, en hierin zorg je voor een zo laag mogelijke prijs.

Differentiatiefocus

Je biedt een product of dienst aan in een niche markt, en je product of dienst heeft unieke eigenschappen.

Keuze grote markt of niche: voorbeelden

Je kunt volgens Michael Porter dus kiezen uit een grote markt (waar je hoogstwaarschijnlijk veel concurrentie zal hebben) en een nichemarkt waar je waarschijnlijk minder concurrentie zal hebben.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om in de grote markt of nichemarkt voor een lage prijs te gaan (kostenfocus en kostenleiderschap). In beide gevallen moet de gehele strategie erop gericht zijn zo goedkoop mogelijk te kunnen opereren.

Kies je echter voor een differentiatie-strategie, dan is de prijs minder van belang, maar richt je je als bedrijf bijvoorbeeld volledig op R&D, waardoor je het allerbeste of meest vernieuwende product hebt dat in de markt te vinden is. Een voorbeeld hiervan is Apple.

Je kunt er ook voor kiezen om je merk op een andere manier te positioneren. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het Zwitsal. Zij maken verzorgingsproducten. Dit is een gigantische markt. Door zich alleen te positioneren als een babymerk, hoeven ze minder te concurreren met andere merken zoals Dove of Sanex. Zwitsal en Apple zijn goede voorbeelden van bedrijven die in Michael Porter’s Generic strategies hebben gekozen voor een differentiatie-strategie.

Philips is zich helemaal gaan richten op medische apparatuur, een duidelijke niche, zeker als je het vergelijkt met markten waar zij uit zijn getreden (bijvoorbeeld mobiele telefonie en televisies). Dit is een goed voorbeeld die in Michael Porter’s Generic strategies voor Differentiatie focus heeft gekozen.

Een goed voorbeeld van kostenleiderschap is bijvoorbeeld Aldi. Waar Albert Heijn veel reclame maakt op TV doet Aldi dit stukken minder. Daarnaast is de hele bedrijfsvoering er op gericht om alles zo goedkoop mogelijk te doen.

Bron: managementgoeroes.nl

Verdieping managementinzicht

In de training Managementinzicht voor assistants leer je uiteindelijk hoe je meer als co-partner/gesprekspartner kunt acteren voor de managers. Datum: 7 september.

Reageer op dit artikel