artikel

Managementinzicht: Waardeposities Treacy & Wiersema

Management

In de nieuwe serie managementinzicht behandelen we belangrijke modellen uit de organisatiekunde. Hier in deel 4: waardeposities Treacy & Wiersema.

Managementinzicht: Waardeposities Treacy & Wiersema

Ga je je als assistant richten op een carrière binnen het bedrijf, dan wordt organisatiekunde en managementinzicht een must. De kaders van de organisatie bepalen dan eigenlijk hoe jij je als werknemer kunt richten op jouw werkzaamheden binnen het bedrijf. De juniorfunctie wordt ingeruild voor een mediorfunctie en je doel wordt dan uiteraard om de stap te kunnen maken naar de seniorfunctie binnen het bedrijf.

Hoe steekt een organisatie in elkaar, waar liggen de pijnpunten, hoe is de bedrijfscultuur en wat is de strategie van een onderneming? Belangrijke vragen die eigenlijk de backbone van de organisatie vormen in een steeds sneller ontwikkelende omgeving. Belangrijk voor jou als assistant om dat ook te weten, want de manier waarop de organisatie is ingericht bepaalt in hoge mate weer hoe je tegemoet kunt komen aan de wensen en behoeften van de buitenwereld.

In de training Managementinzicht voor assistants gaat trainer Clarence van der Putte hierop in. In deze serie behandelen we alvast belangrijke modellen uit de organisatiekunde. Hier in deel 4: waardeposities Treacy & Wiersema.

Waardeposities Treacy & Wiersema

Met Waardeposities (Value disciplines) kan een bedrijf zich onderscheiden van concurrenten en haar strategie bepalen. Treacy & Wiersema beschreven de waardeposities in 1995. Belangrijk onderdeel van het model is dat je je als bedrijf (of business unit) focust op een van de drie waardeposities, wat erin moet resulteren dat je in één van de drie punten uitblinkt.

Waardeposities Treacy & Wiersema

Waardeposities Treacy & Wiersema

De drie waardeposities van Treacy & Wiersema

Kostenleiderschap

Kostenleiderschap heeft volgens Treacy & Wiersema te maken met operational excelence. Je bedrijf werkt efficiënter dan de concurrenten en kan daardoor het product voor een lagere prijs aanbieden. Efficiëntie kun je bereiken door je processen te optimaliseren, minder fouten te maken. Of de service zoveel mogelijk te beperken of aan te sturen op selfservice. Of het bereiken van schaalvoordeel, waardoor je bijvoorbeeld goedkoper kan inkopen of produceren.

Productleiderschap

Productleiderschap bereik je volgens Treacy & Wiersema door innovatie. Dat betekent dat de focus binnen dit soort bedrijven vaak gericht is op R&D. Door betere, mooiere of intuïtievere producten te bieden dan de concurrent onderscheidt dit soort organisaties zich.

Klantenpartnerschap

Klantenpartnerschap zijn bedrijven die erg servicegericht zijn. De klant staat centraal. Door excellente service of het bieden van maatwerkoplossingen onderscheidt dit soort bedrijven zich volgens Treacy & Wiersema zich van concurrenten. Dit wordt ook wel customer intimacy genoemd.

Overeenkomsten en verschil met Generic strategies van Michael Porter

De waardeposities van Treacy & Wiersema hebben veel overeenkomsten met de Generic strategies van Michael Porter. Het grote verschil is dat het model van Treacy & Wiersema de markt waarin je opereert buiten beschouwing laat, en de customer intimacy introduceert. Fred Wiersema en Michael Treacy introduceren de term customer intimacy in 1993 in Harvard Business Review.

Bron: Managementgoeroes

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels