artikel

10 tips voor goed projectmanagement

Plannen en organiseren

Een belangrijke tip voor goed projectmanagement: Maak je projectgroep niet te groot. Hoe meer mensen, hoe meer meningen en dus hoe meer ‘plasjes’ er over ideeën moeten worden gedaan. Nieuwsgierig naar meer tips? Dit zijn ze.

10 tips voor goed projectmanagement

Tips voor goed projectmanagement:

  1. Hak het project in kleinere stukken, die je vervolgens waar mogelijk bij anderen neerlegt. Je hoeft het niet helemaal zelf te doen!
  2. Kies een slimme manier om samen te werken binnen het project. Liever iets waarbij je samenwerkt aan dezelfde documenten en taken (Trello, Google Drive) dan bestanden heen en weer mailen.
  3. Overleg vaak, maar wel kort. Liefst nog staand ook! En heb je al eens aan overleg via Skype gedacht?
  4. Houd in je budget ruimte. Zorg dat je áltijd een post ‘onvoorzien’ hebt.
  5. Benoem tussentijdse mijlpalen of stappen. Noteer die zo mogelijk in je agenda, zeker als je weet dat je de dagen daarvoor heel druk bent.
  6. Als je zes uur hebt om een boom om te hakken, spendeer dan vier uur aan het slijpen van je bijl. Vrij vertaald: een goed uitgedacht projectplan is vaak veel meer waard dan hard werken – hoe goed bedoeld ook.
  7. Vraag aandacht voor je project. Kijk of het intern en extern in the spotlights kan komen. Van intranet tot corporate website, van je eigen LinkedIn-profiel tot in het MT-overleg.
  8. Bedank achteraf alle medeprojectleden, collega’s en leveranciers. Daarin attent zijn betaalt zich dubbel en dwars terug – en sowieso deed je het niet alleen.
  9. Prik bij de start al een datum voor de evaluatie. Pas meteen je draaiboeken, checklists en projectinformatie aan, zodat je de volgende keer geen ‘Oja! Dát was het probleem’ hoeft te denken.
Reageer op dit artikel