blog

Hoe tikt jouw biologische klok?

Plannen en organiseren

Iedereen kent de term ‘biologische klok’. En ik vermoed dat we ook allemaal wel weten dat deze klok te maken heeft met je dag- en nachtritme. Maar ben je je er weleens bewust van dat deze ontregeld kan raken?

Hoe tikt jouw biologische klok?

Denk maar eens aan wat er in het voorjaar én najaar gebeurt als de klok 1 uur vooruit of achteruit wordt gezet. Het heeft direct invloed op je slaapritme.

Maar je interne klok bepaalt ook of je van nature meer een ochtend- of een avondmens bent. Al zeggen medici dat ieder van ons van nature een ochtendmens is en dat juist ons leefritme dit proces verstoort.

Hoe zou het zijn om beter te luisteren naar hoe jouw biologisch klokje tikt? Natuurlijk heb je te maken met werktijden. Als je van half 9 tot 5 werkt, kun je niet zeggen dat je wel ’s avonds komt werken, omdat je nou eenmaal een avondmens bent.

Wél kun je er in de afhandeling van je taken rekening mee houden. Heb je een klus waarbij je heel geconcentreerd en nauwkeurig moet werken? Doe dit dan bij voorkeur niet vlak voor je lunchpauze of vlak erna. Met een hongerig gevoel kun je je niet goed concentreren en na de lunch heb je vaak een klein dipje (ik wel in elk geval…).

Of misschien zie je op tegen het voeren van een aantal telefoongesprekken. Ook al zie je er tegenop, bewaar ze vooral niet tot het eind van de dag. Tenzij je energieniveau juist dán op zijn hoogtepunt is natuurlijk.

Ook buiten je werk kun je leren luisteren naar je biologische klok. Als je een ochtendmens bent kun je overwegen om juist ’s ochtends vroeg te gaan sporten. Je neemt dan niet alleen je fysieke, maar ook je mentale fitheid mee naar je werk. En als avondmens is ’s avonds sporten wellicht voor jou een manier om de dag te verwerken en af te schakelen. Dat komt dan uiteindelijk je nachtrust ten goede.

Wat ik zelf ben? Ik ben een ochtendmens. Toen ik nog in loondienst werkte kwam ik het liefst vroeger dan iedereen op kantoor. Rustig eerst een kop koffie en opstarten zonder collega’s en het dan gaandeweg drukker zien en horen worden. Dat is wat het beste bij mij past, ook nu ik als zelfstandig ondernemer werk.

En last but not least: het is voor ieders bioritme goed om tijdens de lunchpauze wat vitamine D op te doen. Ga alleen of met je collega’s lekker naar buiten voor een wandeling tijdens de lunch. Helpt ook nog eens tegen dat dipje.

Monique Mik

AuteurMonique Mik-Kampman | Virtual Assistant | Life Coach | Eigenaar www.iorganizeyou.nl
Het is mijn missie om jou te begeleiden naar een manier van leven en werken die bij jou past. Dat doe ik door het bieden van Office Support aan ondernemers (ZZP en MKB) en door Life Coaching.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels