nieuws

Terug naar school: geef stress geen kans

Plannen en organiseren

TIP 1 – Vermijd de ratrace

Wacht niet tot de laatste week van de vakantie of de eerste week van september om nieuwe kleren en schoolspullen voor de kinderen te kopen. Plan zulke aankopen op andere, rustige momenten en win tijd, minder stress en zelfs geld. Vind rust bij de gedachte dat veel spullen op je terug-naar-school-lijst – zoals schoenen en jassen – gerust ook de komende weken of maanden aangekocht kunnen worden.

TIP 2 – Maak je huiswerk
Georganiseerd blijven is de sleutel tot goed gezinsmanagement. Drukke gezinnen hebben drukke planningen. Niet makkelijk om het overzicht te bewaren. Ga de uitdaging aan om voor het hele gezin een overzichtelijke planning op te stellen. Vermeld daarop alle afspraken, (buitenschoolse) activiteiten, (school)vakanties, uitjes, optredens, verjaardagen, afspraken met dokter en tandarts, verplichtingen en vergeet zeker niet ook je me-time te noteren. Deze planning geeft overzicht én rust in je hoofd, een heel (school)jaar lang.

TIP 3 – Denk strategisch
Vermijd het over-programmeren van je kinderen en jezelf. Organiseer een gezinsvergadering en bespreek de planning en wensen met het hele gezin. Zorg dat er nog voldoende tijd overblijft voor huiswerk, quality time met het gezin, tijd om op adem te komen. Daar plukt iedereen de vruchten van.

TIP 4 – Delegeer
Spreek met andere ouders, buren of vrienden af om te carpoolen naar de activiteiten van je kinderen. Maak ook hier goede afspraken en giet dit in een overzichtelijke planning. Zo help je jezelf en ook andere ouders vooruit en zullen je kinderen geen enkele afspraak missen.

TIP 5 – Stel niets uit
Stel niet uit wat je meteen kunt doen. Tijdens de vakantie maakt het niet uit dat je later opstaat en dat het eten wat later op tafel komt. Daarom zal het tijdens de eerste weken van het schooljaar erg verleidelijk zijn om dingen uit te stellen, maar dat brengt je in deze drukke tijden geen stap verder. Pak dus aan wat je meteen kunt doen, stel zo weinig mogelijk uit. Je zult heel wat meer gedaan krijgen, met als resultaat minder stress en meer tijd voor de leuke dingen van het (gezins)leven.

TIP 6 – Plan vooruit
De rust tijdens een (school)ochtend heb je te danken aan een goede voorbereiding vooraf. Leg de avond van tevoren de kleren klaar voor jezelf en voor je kinderen, dek de ontbijttafel, zet de boekentassen en sportzakken klaar, ruim je huis op, bereid zoveel mogelijk de lunch en versnaperingen voor. Vraag aan je kinderen en partner om hierbij een handje te helpen. Bereid af en toe ook eens een extra portie soep of spagetti en vries die in, dan heb je een voorraadje om op terug te vallen als het een keer te druk is en je geen zin hebt om te koken.

TIP 7 – Stel prioriteiten
Maak ook van je eigen welzijn een prioriteit en vergeet niet om ook tijd te maken voor jezelf. Sporten, lezen, een uitje met je partner… Het is belangrijk om je batterijen in deze drukke periode op te laden zodat je het hoofd kunt (blijven) bieden aan de vele uitdagingen van je actieve gezin. Leg je me-time in je agenda vast, want je hebt er recht op.

TIP 8 – Blijf kalm
Verlies je gevoel voor humor niet. Als er ondanks al je voorbereidingen en opgewekte acties toch nog wat ‘misgaat’, word dan niet boos, maar denk aan al die keren dat het wél goed ging. En… de volgende keer krijg je weer een nieuwe kans om het opnieuw met succes aan te pakken.

Volg ook de blog ‘Sara’s l!fesavers’: saraslifesavers.be

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels