nieuws

Ontvoer je manager

Plannen en organiseren

Suffe bedrijfsuitjes als bowlen en boerengolf lijken passé. Tegenwoordig worden medewerkers fanatieker geprikkeld om nader tot elkaar te komen. Management Support neemt je mee naar de ‘duistere’ wereld van uitjes met collega’s, waarbij fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. “Geeeeeffffffffffffff acht!” Bijna 50 mannen en vrouwen, gekleed in militaire overall, schieten strak in de […]

Ontvoer je manager

Suffe bedrijfsuitjes als bowlen en boerengolf lijken passé. Tegenwoordig worden medewerkers fanatieker geprikkeld om nader tot elkaar te komen. Management Support neemt je mee naar de ‘duistere’ wereld van uitjes met collega’s, waarbij fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen.

Geeeeeffffffffffffff acht!” Bijna 50 mannen en vrouwen, gekleed in militaire overall, schieten strak in de houding. “Linksom!”, schreeuwt de commandant met zware stem tegen zijn ‘manschappen’.
“Voorwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrts MARS!” Als ervaren militairen marcheren de personeelsleden van een middelgroot accountantskantoor uit Utrecht over een ‘militair’ terrein in de bossen van Landgoed Beukenrode bij Doorn. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Hopelijk niet voor de laatste keer, want er staat ze de komende maanden nog een fikse reorganisatie te wachten.

Militaire dienst

Het bedrijfsuitje ‘Terug in militaire dienst’ is de ideale voorbereiding op een reorganisatie volgens bedenker en organisator Jaap Sikkema van Bedrijfsuitjesgroep.nl. “Door middel van LTV-oefeningen (Leiderschap Training en Vorming) uit het leger leren we mensen samenwerken tijdens moeilijke momenten. Je komt in benarde situaties terecht die je moet oplossen met logisch nadenken. Iedereen is gelijk. Het is altijd weer verrassend om te zien hoe mensen elkaar op deze manier écht leren kennen.”

Je manager ontvoeren

Stel je eens voor. Twintig medewerkers van een telecombedrijf zitten rustig te werken achter hun computerscherm, als plotseling drie gemaskerde en gewapende mannen schreeuwend hun kantoortuin binnendringen. Ze zwaaien met een dvd en roepen dat iedereen die onmiddellijk moet bekijken. Op de dvd zien de medewerkers hoe hun baas geblinddoekt en vastgebonden op een stoel zit, in een klein, rommelig schuurtje.

“Hou ‘m maar!”, gilt Erik, afdelingsmanager, gekscherend. Het is iedereen duidelijk dat het hier niet om het ‘eggie’ gaat. Ze zijn terechtgekomen in bedrijfsuitje ‘Ontvoer je baas!’ “Direct na het eerste schrikeffect maken we duidelijk dat het een grap is”, verzekert organisator Jurre Holman van ontvoerjebaas.nl. “In de huidige tijdsgeest nemen we geen risico’s. Personeelsleden vinden het leuk dat hun manager te grazen wordt genomen. ‘Hou ‘m maar!’, is een standaardreactie. Uiteindelijk gaan ze toch als team het gevecht aan om losgeld te verzamelen.”

Gekke bedrijfsuitjes

“Mensen blijven steeds op zoek naar nieuwe bedrijfsuitjes”, zegt Stephan Vogel van Neverest BV. “Het liefst zo gek en origineel mogelijk. Tegelijkertijd merk ik dat ze kritischer worden. Budgetten voor bedrijfsuitjes nemen af en bedrijven kloppen vaker aan met een doel. Vooraf willen ze dan precies weten wat ze ermee kunnen bereiken.”
Met zijn bedrijfsuitje The Game, geïnspireerd door de gelijknamige film met Michael Douglas, hoopt Vogel medewerkers te prikkelen op geestelijk niveau. “In groepjes van maximaal vijf personen stappen ze in een filmisch avontuur dat volledig onvoorspelbaar is. We laten ze intensief samenwerken, verstoppen of ontsnappen is niet mogelijk.” The Game is een spannend spel dat zich afspeelt in een grote stad.

Nachtmerrie

Hoe realistisch The Game ook is, het kan nog veel echter en enger. Want als iets goed verbindt, dan is het gezamenlijk hevige angsten doormaken, concludeert Rienus Jan van Spooktochten.nl. Zijn zombietocht is zo’n nachtmerrie, dat 25% van de deelnemers voortijdig afhaakt.

In een verlaten spookstad net over de grens in Duitsland wandel je in groepjes van acht personen door zwaar verwaarloosde, verlaten gebouwen. Er staan huizen, hotels, scholen en supermarkten. Alleen het aanwezig zijn in deze stad roept al angst op. De zombies die her en der opduiken, maken het feestje compleet. Er hangt een sfeer van dood en verderf. Aan het einde van een lange, donkere gang van een basisschool zie je hoe een zombie voorovergebogen over een lijk hangt en van de darmen peuzelt. “Ja, er zijn verschillende momenten dat mensen het niet meer trekken en gillend terugrennen naar de horeca gelegenheid waar de spooktocht begon”, zegt Rienus Jan. Oude treinstellen, ondergrondse kelders en verlaten supermarkten zijn ook geen fijne plekken om te zijn. En alsof dat nog niet genoeg is,wordt er ook nog eens op je geschoten.”

Interessant en leuk

Volgens bedrijfspsycholoog Bas Kok kun je bedrijfsuitjes prima inzetten voor vermaak. Maar dan moet het bedrijf wel rekening houden met de ethische normen en waarden van hun medewerkers. “Mensen mogen zich niet buitengesloten voelen. Over het algemeen wil je juist de sfeer verbeteren. Kies dus vooral iets waarvan je zeker weet dat iedereen het interessant of leuk vindt.”

Reageer op dit artikel