artikel

5 tips voor de inrichting van het sollicitatieproces

Persoonlijke ontwikkeling

1. Zorg voor een duidelijke omschrijving van het functieprofiel

De sollicitant moet precies weten wat hij gaat doen als hij binnenkomt. Wat er in ieder geval in moet: taken en verantwoordelijkheden, salaris, arbeidsvoorwaarden en aantal uren. Met duidelijke informatie voorkom je een hoop telefoontjes van mensen die bijvoorbeeld vragen of de functie ook in 32 uur kan.

2. Vermeld praktische zaken

Geef aan hoe de sollicitatieprocedure er uit ziet en wat de planning en de doorlooptijd is. Ook hiermee voorkom je telefoontjes van mensen die willen weten of hun brief al gelezen is.

3. Bedenk welke media je wilt gebruiken voor de verspreiding van de vacature

Zet hem op LinkedIn of deel hem via het Twitter-account van een aantal personeelsleden. Op die manier heb je meer bereik dan wanneer de vacature alleen op je website staat of in het lokale krantje. Ook een tip: doe eens wat anders met de vacature. Laat bijvoorbeeld een aantal medewerkers aan het woord in een wervingstekst of filmpje.

4. Verzorg intern alvast de planning van de gesprekken

Voordat je alle cv’s krijgt, moet de planning voor de sollicitatiegesprekken al geregeld zijn. Als je die data meteen naar de uitgenodigde kandidaten communiceert, komt dat professioneel over én scheelt het jou veel organisatiewerk.

5. Beschouw de sollicitant als solliciklant

Laat iemand geen twintig minuten bij de receptie zitten. Zorg ervoor dat het gesprek op tijd begint, en als er onverhoopt toch vertraging ontstaat… communiceer dat.

Meer weten over het sollicitatieproces?

HR-taken voor de toekomst (workshop)
Top 10: zo zet je social media in bij je sollicitatie
Sollicitatiegesprekken voeren: verboden vragen én valkuilen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels