artikel

10 tips om je werk creatiever aan te pakken

Persoonlijke ontwikkeling

Soms lijkt er maar geen goed idee in je hoofd op te komen. Wat kan helpen: je uitdaging eens voorleggen aan een onlogische gesprekspartner. Karen Visser geeft nog 9 andere tips om je werk creatiever aan te pakken.

10 tips om je werk creatiever aan te pakken

10 tips om je werk creatiever aan te pakken:

  1. Houd een boekje bij de hand voor creatieve invallen. Alle dingen waarvan je denkt ‘Hé, daar zou ik eens iets mee kunnen doen’ noteer je daar. Dat hoeft niet gelikt of digitaal te zijn (Google eens op ‘Bullet Journal’), als er maar ruimte is voor je ideeën.
  2. Laat de template voor je notulen eens los en maak een verslag in mindmapvorm. Zo ben je bewust bezig met hoofd- en bijzaken en leg je misschien andere verbanden.
  3. Neem eens pauze op een totaal andere manier. Een andere lunch, een andere tafel, andere gesprekspartners, naar buiten als je altijd binnen blijft of andersom, een andere wandelroute tussen de middag…
  4. Leg je grootste uitdaging eens voor aan een onlogische gesprekspartner. Misschien heeft Sylvia van de financiële administratie een suggestie voor je archiveerprobleem? Is Jeroen van Sales iemand die je op het spoor kan zetten van een betere to do-app?
  5. Verzamel een aantal taken die je offline op een computer kunt doen (zoals notulen uitwerken). Kies een plek buiten die je aanspreekt; in een park bijvoorbeeld, of een horecagelegenheid die is ingericht op flexwerkers. Verandering van omgeving kan je een boost geven.
  6. Organiseer een secretaresseoverleg van je organisatie en ga daarin met elkaar brainstormen over een grote uitdaging die jullie hebben. Verdiep je in brainstormtechnieken (zoals divergeren-convergeren, vrije associatie of bloemassociatie).
  7. Reorganiseer je kamer en je werkplek. Plaats je bureau anders, verschuif je meubilair… Kijk ook of er stoorzenders zijn waar je vanaf kunt komen, zoals snoeppotten, postbakjes of een ‘balieopstelling’ van je bureau.
  8. Maak een tekening, zonder van tevoren te bedenken waarvan of hoe hij eruit moet zien. Wat komt er uit je handen? Dat kan je verrassende inzichten geven.
  9. Maak je hoofd leeg aan het einde en/of begin van elke werkdag. Noteer alle dilemma’s, zorgpunten, losse eindjes, to do’s… Daarmee bespaar je denkkracht en energie die je anders gebruikt om dingen te onthouden.
  10. Noteer op een vel alle dingen in je werk waarover je tevreden bent, waar anderen blij van werden of waar je om een andere reden graag aan terugdenkt. Dat geeft je energie en inspiratie!
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels