artikel

10 tips voor een goed begin van je loopbaan

Persoonlijke ontwikkeling

Aan het begin van je loopbaan komt er veel op je af. Hoe vind je je plek op de werkvloer en hoe zorg je ervoor dat je zo goed mogelijk uit de verf komt? Trainer Karen Visser geeft tips.

10 tips voor een goed begin van je loopbaan
  1. Manage de verwachtingen. Als je nieuw bent op de arbeidsmarkt, ben je nog beginnend – en toch betekent dat niet dat jij voor alle rotklusjes mag opdraaien. Je bent volwaardig werknemer; draag dat dus ook uit naar je collega’s.
  2. Blijf vergelijken met je netwerk. Hoe deze werkgever je vormt qua opvattingen over werk is nu nog niet te zeggen, maar weet wel dat er niet een ‘beste’ organisatie is. Kijk naar vriendinnen en collega’s; hoe gaat het bij hen? Wat vind je daar van?
  3. Bepaal wat je hier wilt leren. Kijk naar wat in deze functie de grote uitdaging is. Wat kun je hier echt leren? Samenwerken? Omgaan met autoriteit? Je kennis over digitaal werken toetsen aan de praktijk? Maak je eigen leerpad!
  4. Zoek een mentor of rolmodel. Ga op zoek naar een ervaren secretaresse in de organisatie en spiegel je daaraan. Ga met haar praten, lunchen, overleggen: wat kun je van haar leren?
  5. Bepaal de sociale verhoudingen. En snel! Daarbij is de gouden regel: luisteren is beter dan praten. Voor je het weet ben je ingelijfd door de roddelkoningin als bijtje in haar bijenkorf en is je reputatie aan diggelen.
  6. Zet tussentijdse mijlpalen uit voor jezelf. Wat wil je na drie maanden weten of kunnen? En wat na een half jaar? Je hoeft ze met niemand te delen, maar het is goed om het voor jezelf te documenteren. Bij een functioneringsgesprek helpt dit om aan te geven wat je hebt gedaan en bereikt.
  7. Houd je sociale netwerk soepel. Kijk rond in de verschillende groepjes collega’s en houd je opties open. Lunch met meerdere mensen en beitel jezelf niet meteen vast in een bepaald ‘kliekje’. Eerst kijken, dan kiezen.
  8. Sta vooraan bij nieuwe klussen. Pas als je meer ervaring hebt opgedaan met inhoudelijke klussen, weet je waar uiteindelijk je zwaartepunt of specialisme komt. Dat kan bijvoorbeeld het organiseren zijn van evenementen, het sociale aspect (welk beleid landt goed in de afdeling, met wie gaat het even niet zo lekker nu?) of communicatietaken.
  9. Vraag om feedback. Vraag bij je leidinggevende en collega’s naar feedback; wacht niet tot je functioneringsgesprek of contractgesprek. Na twee weken kan ook; een ‘gewone’ vraag tussendoor: wat vind je dat ik goed doe en waar zie je verbeterpunten?
  10. Weet dat dit niet voor altijd is. Het is vast moeilijk voor te stellen, maar de kans is groot dat dit niet je laatste werkgever zal zijn. Richt je dus op het nu en op de komende twee jaar. Blijf vooruitkijken, maar je gaat hier vast ooit weg!

Lees ook

Meer tips voor een goed begin van je loopbaan? Lees dan deze artikelen: De 4 competenties van de toekomst en De 5 valkuilen van secretaressen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels