artikel

Hoe je flow bereikt met positiviteit

Persoonlijke ontwikkeling

Werken in flow, een groot deel van de dag, is een mooi doel maar niet altijd even gemakkelijk te bereiken. Nu bereik je flow gemakkelijker met positiviteit. Tips.

Hoe je flow bereikt met positiviteit

Positiviteit, een positieve instelling hebben, wil zeggen dat je vooral kijkt naar mooie dingen, en dat je die mooie dingen groter wilt maken. Dat geldt zowel voor jou persoonlijk als voor je communicatie met anderen.

Besteed aandacht aan positieve dingen

Voor jou persoonlijk is het krachtig om om je te focussen op de goede aspecten van vraagstukken waarmee je worstelt. Want alles wat je aandacht geeft, groeit. Wanneer je aandacht geeft aan negatieve dingen in je leven, lijken die al snel veel groter. Hierdoor kun je in een vicieuze cirkel komen want doordat de negatieve dingen groter zijn geworden, ga je er nog meer aandacht aan besteden.

Natuurlijk kun je niet alle narigheid weg wuiven of negeren. Kies daarbij voor een positieve benadering en doe wat nodig is om de problemen op te lossen. Lees dit korte verhaal maar.

Verhaal

Een oude indiaan gaf zijn kleinzoon onderricht over het leven. ‘Binnen in me is een gevecht gaande’, zei hij tegen de jongen. ‘Het is een afschuwelijk gevecht tussen twee wolven. De ene wolf is slecht – hij bestaat uit woede, jaloezie, hebzucht, verwaandheid, schuld, wrok, leugens, valse trots, superioriteit en ego. De andere wolf is goed – hij is vreugde, vrede, liefde, hoop, kalmte, nederigheid, vriendelijkheid, vrijgevigheid en compassie. Binnen in jou woedt dezelfde strijd – en hetzelfde geldt voor ieder mens.’ De kleinzoon dacht na en vroeg toen: ‘Welke wolf zal het gevecht winnen?’
De oude man glimlachte en zei: ‘Degene die je voedt’. 

Positieve opwaartse spiraal

Gelukkig werkt een vicieuze cirkel ook bij positiviteit: een opwaartse spiraal. Doordat je aandacht geeft aan positieve dingen, groeien die en kun je die nog meer aandacht geven. Aandacht voor het negatieve leidt vaak tot niets doen omdat je niet meer durft of wilt of het allemaal te veel vindt. Door positief te denken durf je echter meer aan te pakken. Je gaat kansen zien in plaats van bedreigingen en je blijft actief bezig.

Positiviteit in de communicatie met anderen werkt vaak fijn omdat je dan samen tot een oplossing kunt komen en de ander in zijn waarde laat. Toch is het niet gemakkelijk om altijd positief te zijn en te blijven. Soms word je geconfronteerd met slechte ideeën of lijkt een probleem onoplosbaar. Gelukkig zijn er manieren die kunnen helpen.

Positieve manieren: zoek het goud in een idee

Denk je wel eens dat kan niet of meent hij dit nou echt? Kortom: ideeën die zo slecht zijn dat je er maar direct nee tegen zegt. Maar zelfs deze ideeën kunnen waardevol zijn. In elk idee zitten ook goede punten. Ga op zoek naar het goud in zo’n idee. Je zult zo altijd iets vinden dat bruikbaar is!

Stel verhelderende vragen

Stel de juiste vragen om meer te weten te komen:

  • Hoe zou dat in de praktijk werken?
  • Welk doel bereik je daarmee?
  • Hoe ben je op dit idee gekomen?
  • Kun je meer vertellen over de toegevoegde waarde voor ons project?
  • Waarom denk je dat dit zou kunnen werken?
  • Hoe zou de doelgroep reageren op dit idee?

Het is belangrijk dat je hierbij oprecht bent. Je moet echt op zoek zijn naar de goede aspecten van het idee en je gesprekspartner in zijn waarde laten. Een truc om dit te doen is om te denken: misschien is het wel een goed idee, maar snap ik het gewoon nog niet. Dit kun je zelfs uitspreken:

  • Ik weet niet of ik het snap.
  • Ik zie het nog niet voor me.
  • Bedoel je dus… [vat idee samen].
  • Ik ben nog niet overtuigd, maar ben benieuwd wat je er zelf goed aan vindt.

Nee, maar

Eerlijker dan ‘Ja, maar…’ is ‘Nee, maar’ en dus een stuk beter omdat je eerlijk zegt wat je ervan vindt én ruimte overlaat om je toch te laten overtuigen. Geef ook een reden op. Als je alleen maar ‘nee’ zegt heeft degene die met het idee kwam er niks aan en demotiveer je hem of haar ook nog eens.

De verhelderende vragen hebben vaak als effect dat de ander het idee al gaat aanpassen. Misschien moet er iets aan het idee veranderd worden. Soms zal de ideegever zelf tot de conclusie komen dat hij het idee zelf ook niet goed vindt. Je kunt dan kiezen om het daarbij te houden of door te gaan met ‘goud zoeken’.

Nee, tenzij

Randvoorwaarden stellen doe je met ‘Nee, tenzij’. Dit lijkt op ‘Nee, maar’ maar je stelt hierbij dus voorwaarden. Je geeft hiermee duidelijk en vriendelijk aan dat je nog niet de waarde van het idee inziet. Daarbij noem je de randvoorwaarden waar het idee aan moet voldoen. Voorbeelden:

  • Nee, tenzij je een klant kunt overtuigen dat het een goed idee is.
  • Nee, tenzij we het kunnen uitvoeren zonder dat het geld kost.
  • Nee, tenzij we het als marketingtool kunnen gebruiken.

Verdieping

In het boekje Werken in flow staan nog veel meer tips.

 

Reageer op dit artikel