blog

Dit jaar heb ik voor het eerst een start gemaakt met goede voornemens. En dat bevalt goed. Alleen het opschrijven helpt al: de doelen worden concreet en haalbaar, en de intentie krijgt energie. Het opschrijven maakt van een verlangen een afspraak of in ieder geval: een streven.

Phubbing

Een van de voornemens was: met aandacht dingen doen. En dat betekende eigenlijk automatisch: me minder laten afleiden door mijn telefoon.

Phubbing

En laat er nu een nieuw woord zijn voor die afleiding: phubbing. Het is een samentrekking van phone en snubbing en betekent: ‘een ander negeren in een sociale situatie door bezig te zijn met je telefoon’. En dat zien we al jaren om ons heen: in de huiskamer, op feestjes, in het openbaar vervoer. En ook op het werk. (Het schijnt trouwens funest te zijn voor de medewerkersbetrokkenheid.)

Bij mij thuis wordt phubbing genadeloos afgestraft.

‘IJsjes te koop!’ roept mijn peuter. Hij staat te dralen op de trap en wil het liefst met zijn benen naar beneden bungelen om zogenaamd ijsjes te verkopen. Kennelijk is de trap een goede plek voor zijn ijssalon. Mijn derdegroeper kletst tegelijkertijd de oren van mijn hoofd; stelt vragen over dinosauriërs en welke ik zou willen zijn, of we vanavond pannenkoeken eten, waarom de triceratops eigenlijk drie hoorns had en waarom het beerdiertje een beerdiertje heet. Of hij leest opeens een vraag voor van een theezakje: ‘Wat-is-het-lief-ste-dat-ie-mand-ooit-voor-je-ge-daan-heeft?’

Ik denk na, maar moet ingrijpen als de peuter aan zijn schoen begint te knagen. In al deze gevallen kan ik me niet door een telefoon laten afleiden. Want dan wordt er van trappen gevallen, of worden er blaadjes van de vetplant opgegeten of ik vind mijn favoriete boek terug met viltstiftstrepen. En dan heb ik het nog niet eens over de peuter die gelukzalig zijn hele gezicht met sudocrème heeft ingesmeerd.

Als ik eindelijk hijgend de redactie op struikel, denk ik opeens: oeps, telefoon vergeten! Ligt nog op het aanrecht.

En dan zeg ik maar tegen mijn collega’s: ‘Goedemorgen! Iemand nog thee of koffie?’

Auteur: Vera Bot | hoofdredacteur Management Support

Vera Bot

Fotograaf: Kees Winkelman

Reageer op dit artikel