checklist

Win de ratrace met ruime voorsprong: 10 slimme tips

Persoonlijke ontwikkeling

Een gezin, een baan, een sociaal leven, tijd voor jezelf… Hoe krijg je dat in hemelsnaam georganiseerd en in balans?

Een gezin, een baan, een sociaal leven, tijd voor jezelf… Hoe krijg je dat in hemelsnaam georganiseerd en in balans? Toch is er hoop, zeker met deze 10 slimme tips van Sara Van Wesenbeeck:

TIP 1: Begin er meteen aan, nu

Met klagen, morren en discussiëren krijg je je work life-balans niet in evenwicht. Dus, vat de koe bij de horens en ga meteen aan de slag. Actie is de motor van alles. Het is de eerste stap op weg naar verandering – in dit geval naar minder ballast, minder stress, een eenvoudiger en gelukkiger leven.

TIP 2: Organiseer jezelf

Introduceer enkele ‘goede gewoontes’ en routines in je leven en werk. Met slechts enkele van die goede gewoontes maak je meteen het verschil. Ze maken je leven een stuk makkelijker en leuker. Integreer goede gewoontes onder meer op de drukke momenten tijdens je dag, bereid bijvoorbeeld je ochtenden ’s avonds al voor, leg je kleren ’s avonds klaar, dek de ontbijttafel…

TIP 3: Plan wat meer

Bij het runnen van een gezin is het verstandig om te plannen. Op je werk vind je het wellicht de normaalste zaak van de wereld dat je een agenda hebt en een to do-lijst opstelt. Waarom zou het thuis dan overbodig zijn? Ook daar moet je plannen, heb je teamleden, taken delegeren, acties uitvoeren. Gebruik je agenda, maak een to do-lijst, op het werk én thuis. Wie plant, kan slim aan de slag met tijd, afspraken en taken. De hoeveelheid to do’s wordt overzichtelijk, je krijgt grip op je tijd, je kunt duidelijke afspraken maken en je komt niet de hele tijd voor verrassingen te staan.

TIP 4: Leg de lat wat minder hoog

Ben jij ook zo iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet: het huishouden, de kinderen, je partner, je baan, je sociale leven? Vermoedelijk heb je tot je eigen scha en schande moeten vaststellen dat je nu eenmaal niet aan die hoge verwachtingen die je jezelf oplegt kunt voldoen. De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog, voor jezelf én voor je huisgenoten. Door een stukje los te laten, ben je heus geen minder goede moeder of vader, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

TIP 5: Maak keuzes

‘Keuzes maken’, het lijkt heel vanzelfsprekend. Toch hebben heel wat mensen het er moeilijk mee, want we ‘moeten’ toch zoveel. Vraag jezelf af of de wereld zal vergaan als jij prioriteiten stelt en ernaar leeft of als je een selectie maakt in je taken en to do’s? ‘Less is more’ is een slim adagio voor wie op zoek is naar een betere work life-balans.

TIP 6: Delegeer

Komen álle taken op jouw schouders terecht? Hoe komt dat toch? Vind je misschien dat jij alles het best alleen kunt doen omdat het dan sneller en beter gaat? Gooi het roer om en maak een nieuwe afspraak met jezelf: delegeer! Aarzel niet om taken uit handen te geven: aan je huisgenoten – jong en oud – zoek een schoonmaakhulp of een strijkatelier, vraag hulp aan collega’s… Anderen zullen het misschien niet op dezelfde manier aanpakken, maar de taken zullen wel gedaan zijn en zo komt er voor jou (en voor je gezin) heel wat tijd vrij.

TIP 7: Stop met multitasken

Pak je honderd dingen tegelijk aan, maar gaat niets echt goed omdat je je aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent? Of loop je te zigzaggen, waarbij je aan alles begint en overal nieuwe dingen opstart voor het vorige klaar is? Maak ook hier een slimme afspraak met jezelf: doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en pak dan pas iets nieuws aan. Je zult meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield en de rust, tijd en voldoening die je hiervoor in de plaats krijgt, zijn van onschatbare waarde.

TIP 8: Geef je spullen een vaste plaats

Loop je ook de hele dag te zoeken naar je spullen? Of heb je het gevoel dat ‘spullen verplaatsen’ een fulltime job geworden is? Gek kun je ervan worden. Bovendien is het tijdverspilling en dat is zonde. Je spullen slim managen doe je zo: geef al je spullen voortaan een vaste plaats, en – zeker niet vergeten – leg ze na gebruik altijd meteen terug op die plaats. Zo hoef je nooit meer te zoeken naar je spullen en win je zeeën van tijd.

TIP 9: Maak tijd voor jezelf

In je drukke leven is het niet altijd makkelijk om tijd te maken voor jezelf. Sporten, een hobby, een avondje uit met je partner… dat schiet er het eerst bij in als je ‘gezwind’ deelneemt aan de ratrace. Toch is me-time belangrijk én heb ook jij er recht op. Even je zinnen verzetten, nieuwe energie opdoen, je batterijen opladen om er dan weer tegenaan te gaan, daar wordt iedereen beter van: jij, je kinderen en je partner. Noteer ook je me-time systematisch in je agenda en beschouw deze ‘afspraak met jezelf’ als even belangrijk als een afspraak met je baas of met een klant.

TIP 10: Relativeer en aanvaard

Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging.


Sara Van Wesenbeeck:
 Professional organizer | Personal effectiveness trainer | Spreker | Mentor | Personal & Business coach | Auteur van ‘Het slimme organizing boek’ & ‘Het slimme budgetboek’ (Lannoo) | Europees Ambassadeur voor het Vrouwelijk Ondernemerschap – EU Female Entrepreneurship Ambassador Mentor in het ESF ‘Women Entrepreneur MentorCoach’-project | Mentor in het ‘Mentoring Women in Business-programme’ van de Cherie Blair Foundation

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels