checklist

13 manieren om goed voor jezelf te zorgen

Persoonlijke ontwikkeling

Zorg jij vaak genoeg voor jezelf? Wellicht niet. Met een volle agenda, een gezin en een drukke baan is zelfzorg niet vanzelfsprekend. Toch is het noodzakelijk voor een gezond en gelukkig leven dat je ook jezelf geregeld op de eerste plaats zet. Met deze adviezen pak je het zonder schuldgevoel aan.

13 manieren om goed voor jezelf te zorgen

Breng regelmaat en structuur in je dag.

Goed voor jezelf zorgen begint met structuur: structuur geeft gedurende de dag houvast en rust in je hoofd. Ga zoveel mogelijk op hetzelfde moment slapen en sta op hetzelfde moment op, eet op vaste tijdstippen, wissel rust en activiteit af.

Zorg voor voldoende Zzz’s.

Na gedane arbeid is het goed rusten. Voldoende (nacht)rust maakt je gelukkiger, veerkrachtiger en helpt om stress beter te hanteren. En om dat alles te bereiken, hoef je enkel genoeg uren te slapen en te rusten. Makkelijk, niet?

Doe elke dag iets wat je graag doet.

In je moestuin werken, lezen, schilderen, dansen, zingen, tijd maken voor je guilty pleasure… maakt niet uit wat, als je er maar plezier aan beleeft.

Lach!

Lachen is gezond, want het haalt de negatieve stress uit je leven, de druk van je schouders, het versterkt je immuunsysteem en brengt je meteen in een betere stemming. Dus: haal de humor in jezelf naar boven en ga op zoek naar meer gelegenheden om vaker te kunnen lachen.

Eet gezond.

Schrap je ongezonde eetgewoontes en introduceer goede gewoontes, zoals bijvoorbeeld het eten van meer groenten en fruit. Neem je tijd om te eten. Je wordt er niet alleen slanker van, maar je voelt je ook beter in je vel en bent gelukkiger.

Beweeg.

Elke dag minstens 30 minuten bewegen, maakt van jou een gezond mens, fysiek en mentaal.

Maak tijd voor vrienden en familie.

Sociaal contact maakt je gelukkig en gezonder. Word lid van een vereniging, ga kamperen met vrienden, organiseer een gezellig familie- of buurtfeest, bel met een vriend(in)…

Geef je grenzen aan.

Ook dat maakt deel uit van zelfzorg. Zeg (op tijd) ‘nee’ als het er voor jou niet meer bij kan.

Relax.

Zoek manieren en momenten om te ontspannen, voor korte en ook gedurende langere tijd.

Draag zorg voor je lichaam.

Voorzie ‘verzorgmomenten’ die je in een ochtend- en avondritueel opneemt. Zo zul je elke dag voldoende tijd kunnen nemen voor hygiëne en persoonlijke verzorging.

Speel wat vaker.

Is plezier, nu je volwassen bent, vervangen door stress, dagelijkse zorgen en slapeloosheid? Dan is het hoog tijd om weer wat meer te ‘spelen’. Het geeft energie, doet je opleven en werkt bevrijdend. Speel met je kinderen, organiseer een feestje, speel zelfs ook tijdens je werk – daar word je productiever van.

Bouw ‘herstelmomenten’ in.

De boog kan niet altijd gespannen staan. Zoek een evenwicht tussen rust en activiteit. Bouw na drukte altijd herstelmomenten in. Maak even tijd om te ‘herstellen’, om je batterijen weer op te laden en je brein rust te gunnen. Daarna kun je gezwind en productiever verder en zul je niet bedolven worden onder ziekmakende stress.

Verwen jezelf.

Zet jezelf zonder schuldgevoel in de bloemen, trakteer jezelf op een warm bad, een paar schoenen, een citytrip of een wandeling in het bos. Kleine of grote zaken, maakt niet uit: verwen jezelf en doe het zonder schuldgevoel!

Over de auteur:
Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, professional organizer, mediator, spreker en een veelgevraagd expert in de media. Ze is onder meer auteur van het boek ‘Rust in je huis en je hoofd’, dat sinds 1 juni 2017 te koop is, en van ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’. Met haar bedrijf Barking Dogs zet ze drukbezette professionals, ondernemers en spitsuurvrouwen in de juiste versnelling voor effectiever, prettiger en succesvol leven en werken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels