nieuws

Fouten maken mag

Persoonlijke ontwikkeling

Fouten maken is menselijk en iedereen maakt ze, ook jij. Soms wil je ze liever verzwijgen. Maar dat kun je beter niet doen, want wie verantwoordelijkheid neemt en spijt betuigt, presteert uiteindelijk beter.

Fouten maken is menselijk en iedereen maakt ze, ook jij. Soms wil je ze liever verzwijgen. Maar dat kun je beter niet doen, want wie verantwoordelijkheid neemt en spijt betuigt, presteert uiteindelijk beter.

Je maakt een typefout, gooit iets weg of vergeet een afspraak. Het gebeurt iedereen zo nu en dan. De gevolgen kunnen echter groot zijn, vooral als ze je bedrijf geld kosten. Overkomt het je, probeer dan niet je fout te verdoezelen, uitvluchten te bedenken of de schuld op iemand anders te schuiven. Volg deze zes stappen.

Stap 1: Erken dat je een fout gemaakt hebt. Zeg dus niet: ‘Wat ben ik een stommeling’, maar : ‘Ik heb 333 bureaustoelen besteld in plaats van 3’.
Stap 2: Biecht je fout zo snel mogelijk op aan je manager en eventuele slachtoffers. Vertel de waarheid en hou je aan de feiten.
Stap 3: Laat de gedupeerde(n) merken dat het je spijt.
Stap 4: Zoek actief naar een oplossing. Wanneer je de verantwoordelijkheid voor je fout accepteert, accepteer je ook de verantwoordelijkheid voor het oplossen van de gevolgen.
Stap 5: Leer van je fouten door ze te analyseren. Vraag je af wat er misging, in hoeverre jij verantwoordelijk bent en hoe je ervoor kunt zorgen dat de negatieve gevolgen zo klein mogelijk blijven.
Stap 6: Voorkom herhaling. Ga bij jezelf na wat je beter had kunnen doen, zodat de fout niet was gemaakt. Wat kun je doen om herhaling te voorkomen?

Reageer op dit artikel