nieuws

Het post-holiday-syndroom

Persoonlijke ontwikkeling

Net terug van vakantie en last van een after-holiday-dip? Je bent vast niet de enige met fysieke en psychologische klachten na terugkeer naar de alledaagse routine. En als een ‘het-kan-mij-allemaal-niks-schelen-houding’ je bekend voorkomt, lees dan verder…

Net terug van vakantie en last van de after-holiday-dip? Je bent vast niet de enige met fysieke en psychologische klachten na terugkeer naar de alledaagse routine. En als een ‘het-kan-mij-allemaal-niks-schelen-houding’ je bekend voorkomt, lees dan verder…

Het gevoel dat werk niet samengaat met goede momenten, is volgens Robles Orega, onderzoeker aan de Spaanse Universiteit van Granada, hoofdoorzaak van het post-holiday-syndroom. De terugkeer naar de alledaagse routine kan fysieke en psychologische klachten veroorzaken zoals moeheid, gebrek aan concentratie, weinig eetlust, prikkelbaarheid, angst, droefheid en een ‘het-kan-mij-allemaal-niks-schelen-houding’ veroorzaken. Gelukkig heeft professor Orega heeft een paar nuttige tips voor je.

– Neem je vakantiedagen niet meer in één keer op, verdeel ze over verschillende perioden.
– Kom voortaan een paar dagen eerder thuis om te acclimatiseren en te wennen aan de overgang van vakantie naar werk.
– Hecht niet te veel belang aan je klachten. Zie het moment van terugkeer naar je werk als een nieuwe periode vol andere bevredigende momenten.
– Plan trips en andere leuke activiteiten door het hele jaar heen in plaats van alleen in de zomerperiode.

Bron: HRPraktijk.nl.

Reageer op dit artikel