nieuws

Managers: hoog EQ, maar niet sociaal vaardig

Persoonlijke ontwikkeling

Nederlandse managers hebben een hoge emotionele intelligentie. Maar die goede score danken ze eerder aan hun positieve zelfbeeld dan aan hun sociale gedrag.

Nederlandse managers hebben een hoge emotionele intelligentie. Maar die goede score danken ze eerder aan hun positieve zelfbeeld dan aan hun sociale gedrag.

Dat stelt Jan Dreksen, hoogleraar Psychodiagnostiek aan de universiteiten van Nijmegen en Brussel. Nadat hij twee jaar geleden de Nederlandse versie van de EQ-test had geïntroduceerd, ging hij er direct mee aan de slag om te onderzoeken hoe het stond met de emotionele vaardigheid van Nederlandse managers in de gezondheidszorg, het bedrijfsleven en de rijksoverheid.

ZIJN CONCLUSIE:

In het algemeen zijn managers vooral zeer zelfbewust en assertief. Managers in het bedrijfsleven scoren verder opvallend hoog bij probleemoplossend vermogen en in de gezondheidszorg zijn managers erg goed in stresshantering. Overheidsmanagers scoren op vrijwel alle fronten lager dan hun collega’. Maar als het over sociale verantwoordelijkheid en aandacht voor anderen gaat, dan scoren alle Nederlandse managers erg laag. Dan winnen de Amerikanen met afstand van hun Nederlandse collega’s.

Reageer op dit artikel