nieuws

Proactief, zaligmakend of niet?

Persoonlijke ontwikkeling

Je hoort het de laatste tijd steeds vaker: secretaressen moeten proactief zijn. Maar is dat zo? Stel je een kantoor voor vol met alleen proactieve medewerkers: het zoemt en gonst, iedereen neemt initiatieven en bruist van de ideeën. Maar waar leidt het toe? Werken mensen niet langs elkaar heen?

Een teveel aan proactiviteit werkt niet, zeker niet als er een tekort is aan reactiviteit.
Reactief is afwachten, reageren op zaken en procedures volgen. De kracht van reactief denken is het analyseren van oorzaak en gevolg. In een voorspelbare omgeving is reactief denken efficiënt. In onvoorspelbare, onverwachte en nieuwe situaties past proactief denken beter.

Proactief denken speelt in veel organisaties een steeds grotere rol, maar reactief denken blijft noodzakelijk in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld het verwerken van orders, de fasen in een project, procedures voor de post, archief en correspondentie. Het gaat erom dat je je krachten juist inzet.

Dus reactief in in voorspelbare situaties en proactief in onvoorspelbare, onverwachte en nieuwe situaties.
 
Meer lezen: De proactieve secretaresse,
Persoonlijke Groei Wijzer, SecretaresseAssistent, Kluwer

Reageer op dit artikel