nieuws

Ooit wel eens staan luisteren naar iemand op kantoor die maar praat… en praat… en praat…? Zou je dan niet het liefst je hand op de mond van de spreker willen leggen en willen roepen: ‘Shut up!? Die ‘prater’ realiseert zich waarschijnlijk niet dat te veel praten de carrière kan schaden.

Ooit wel eens staan luisteren naar iemand op kantoor die maar praat… en praat… en praat…?  Zou je dan niet het liefst je hand op de mond van de spreker willen leggen en roepen: ‘Shut up? De ‘prater’  realiseert zich waarschijnlijk niet dat te veel praten de carrière kan schaden.

De Amerikaanse Anna Bernstein bestudeerde 20 jaar lang stemmen. Zij kwam tot de conclusie dat mensen die geleerd hadden naar zichzelf te luisteren, veel succesvoller waren in hun werk. Zij hadden geleerd dat niet alles wat zij zeiden voor de ander interessant was. Bovendien hadden zij geleerd af en toe een adempauze in te lassen, zodat de ander ook eens aan het woord kan komen.

Te veel praten kan je carrière schaden. Als niemand je daarop aanspreekt, heb je het ook niet in de gaten. Meestal is te veel praten een teken van nervositeit. Angst voor stiltes. Maar het kan ook zijn dat je niet geleerd hebt hoe je het beste een discussie voert of hoe je een conversatie op gang houdt. Een paar vuistregels:

– Beantwoord vragen direct; dat betekent dat je niet via Kelulen en Aken hoeft te gaan om tot een antwoord te komen.
– Je hoeft jezelf niet te verkopen; iemand vindt jou aardig… of niet, dat heeft niets te maken met de hoeveelheid woorden die je gebruikt.
– Praat duidelijk; als je een zachte stem hebt, praat dan wat harder.
– Luister; begin niet te praten voordat iemand geheel is uitgepraat.

Reageer op dit artikel