nieuws

Concentreren door mediteren

Persoonlijke ontwikkeling

STAPPEN

 

  1. Ga gemakkelijk zitten:
    • kies een positie die je gemakkelijk vindt. Veel mensen vinden het plezierig om gewoon op een comfortabele stoel te gaan zitten, met de knieën enigszins gespreid en de handen ontspannen in de schoot. Je kunt ook de kleermakerszit aannemen. Soms is het prettig om dan op een kussen te gaan zitten.
    • Zit zo recht mogelijk en balanceer je hoofd, zodat het niet voor- of achterover kan vallen, bijvoorbeeld door je kin een beetje naar je hals te bewegen bijvoorbeeld.
    • Beweeg langzaam van links naar rechts om de balans in je lichaam te vinden.
    • Sluit je mond en adem door je neus. Plaats je tong tegen je gehemelte.
    • Ga onder geen beding liggen. Meditatie op de bank of in bed leidt tot slaap. Ook heel prettig en ontspannend, maar dat zal nu niet het gewenste effect geven.
  2. Concentreer je op je lichamelijke sensaties.
    • Hoe voelt de stoel tegen je rug?
    • Waar begint en eindigt je lichaam en de wereld om je heen?
    • Voel je je heel groot en zwaar?
    • Of heel licht en klein?
  3. Haal diep maar niet geforceerd adem via de buik.
    Concentreer je op de weg die de ingeademde lucht volgt:

    • langs je lippen
    • door je keel
    • naar je buik
    • de ommezwaai naar het uitademen
    • het uitademen
    • de pauze die je inlast tussen twee keer inademen

    Besteed met name aandacht aan deze pauze. Hoe voel je je op dit moment?

  4. Bij het uitademen begin je met tellen:
    één, bij de tweede keer uitademen: twee, enzovoort.

    • Als je de tel kwijtraakt, begin je gewoon weer met één.
    • Als je merkt dat je niet meer telt (en waarschijnlijk in slaap aan het vallen bent), ga je je weer beter concentreren op je ademhaling.
    • Adem in ieder geval lang genoeg uit, anders loop je de kans dat je gaat hyperventileren.
Reageer op dit artikel