nieuws

Eerste hulp bij hulpverlening

Persoonlijke ontwikkeling

DOEN

  • Bespreek problemen onder vier ogen: doe de deur dicht en vraag een collega om telefoontjes op te vangen.
  • Neem de tijd om naar je collega te luisteren. Dit is niet het moment om je bureau op te ruimen of de planten water te geven.
  • Laat de ander zoveel mogelijk uitpraten. Grote kans dat je op die manier al voldoende hulp biedt.
  • Vraag naar feiten, niet naar emoties. Je bent tenslotte geen therapeut.
  • Probeer je collega te stimuleren om zelf oplossingen te bedenken. Dit bevordert een gevoel van zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
  • Hou vertrouwelijke informatie voor je, ook als het zeer verleidelijk is om sappige feiten met de rest van de afdeling te delen.
  • Zeg tegen je collega dat hij ook met anderen over zijn problemen moet praten. Denk aan managers, partners, andere teamleden.
  • Hou een lijstje paraat met telefoonnummers van mensen als de bedrijfsarts, de officiële vertrouwenspersoon van het bedrijf, de bedrijfsmaatschappelijk werker en andere personen die ervaring hebben met het oplossen van problemen. Schroom niet om door te verwijzen.
  • Vraag je collega een aantal concrete doelen te formuleren om het probleem op te kunnen lossen.
  • Werk aan een positieve houding ten opzichte van het team, ook al wordt er veel geklaagd en gezeurd.

NIET DOEN

  • Praten over de problemen van een persoon tijdens het werkoverleg of een teamvergadering, tenzij het van belang is voor de hele groep. Een team is geen gratis groepstherapie.
  • Je collega wegsturen onder het mom dat je het nu echt te druk hebt om naar zijn problemen te luisteren.
  • Van wal steken over je eigen persoonlijke verwikkelingen.
  • De collega steeds onderbreken met vragen en opmerkingen.
  • Kant en klare oplossingen bedenken voor de ander.
  • Iemand uitlachen of kleineren of de problemen bagatelliseren.
  • Je collega’s aanmoedigen om altijd bij jou aan te kloppen als er problemen zijn.
  • De manager of de personeelschef gevraagd of ongevraagd op de hoogte brengen.
  • Je collega steeds herinneren aan die keer dat je hem zo goed geholpen hebt.
  • De problemen verwerken in een smeuïge anekdote: de persoon in kwestie zal zich al snel beledigd voelen.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels