nieuws

De kunst van het ‘sorry’ zeggen

Persoonlijke ontwikkeling

Hoe vaak valt bij jou op het werk of in de kantoortuin het woordje ‘sorry’? Als jouw manager niet zo heel hoog in z’n ivoren toren zit, zal hij er geen moeite mee hebben om ‘sorry’ te zeggen na een fout. En ook jij zal bij een lastige klus wel eens de mist ingaan. Dan […]

Hoe vaak valt bij jou op het werk of in de kantoortuin het woordje ‘sorry’? Als jouw manager niet zo heel hoog in z’n ivoren toren zit, zal hij er geen moeite mee hebben om ‘sorry’ te zeggen na een fout. En ook jij zal bij een lastige klus wel eens de mist ingaan. Dan is het maken van een goed gemeend excuus geen schande; een goed getimed excuus doet je imago echt geen schade. Het mist alleen z’n doel als je er niets van meent. Met de volgende tien tips heb je de ‘kunst van het sorry zeggen’ zó onder de knie.

1. Verstop je niet achter een mailtje; maak je excuses face to face of desnoods via een telefoontje (geen voicemail of pot-it!).

2. Wees oprecht; een ongemeend excuus doet je imago geen goed. Benadruk dat je meent wat je zegt via je mimiek, tone of voice en woordkeus. Vermijd excuses van het soort ‘het spijt me zo dat je je zo voelt’. Daarmee jaag je mensen alleen maar op stang.

3. Doe het zo spoedig mogelijk na het constateren van je fout; hoe sneller hoe beter.

4. Wees specifiek; mensen gaan minder snel twijfelen als een afdoende en geloofwaardige verklaring hebt voor je vergissing.

5. Gooi het draaiboek weg; een spontaan, gepersonaliseerd ‘sorry’ werkt beter dan een mooi verhaaltje dat je hebt voorbereid.

6. Doe het niet nog een keer; vertel bij het excuus meteen dat je de misser niet nog eens zult maken.

7. Vraag geregeld feedback; als je niet alles altijd op eigen houtje doet, kom je bij het maken van excuses oprechter over.

8. Doe geen verzoeknummers; bied excuses aan op eigen initiatief en maak duidelijk dat je dat doet omdat de fout je écht dwarszit.

9. Geef een aardigheidje; bloemetje? Lunch? Het gaat om het gebaar, niet om wát je geeft.

10. Overdrijf niet; overdrijven hoeft nou ook weer niet, dat tast je geloofwaardigheid aan.

(Bron: Management Today)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels