nieuws

Ik moet, ik wil, ik zal

Persoonlijke ontwikkeling

10. 

Stuur je stress bij
Stress geeft altijd een fysieke reactie. Daarom is oplettendheid (en de vaardigheid) om lichamelijke signalen van stress te registreren een belangrijk hulpmiddel om bji stress op tijd bij te kunnen sturen. Dit is vrij eenvoudig te leren en het kan een enorme gezondheidswinst opleveren.

11. Trek je zo nodig even terug
Als het echt te veel wordt, trek je dan even terug. Misschien staat er wel een kamer leeg en anders is het toilet een plek waar je niet gestoord wordt. Richt je aandacht even op je adem.

12. Zoek ervaringen van schoonheid op
Schoonheid voedt je. Schoonheid draagt bij aan een gevoel van zingeving. Ergens bij een universiteit in Nederland sluipt een secretaresse rond met mooie spreuken op strookjes papier die ze overal ophangt. Ze durft nog niet zo goed. Maar de mensen die ze lezen, staan even stil. Zo biedt ze een kort moment van vertragen, van rust en van inspiratie. En dat is precies haar bedoeling!

Lees ook
Kwestie van timemanagement

Verdieping
Secretaresse en NLP [ boek]
Mindfull werken [training]
Werkdruk de baas [training]
Deadlinestress? [vakbase]

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels