nieuws

Wees blij met wat je hebt

Persoonlijke ontwikkeling

De vaardigheid om emoties te beheersen en onder druk kalm te blijven, houdt rechtstreeks verband met je werkprestatie. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de best presterende werknemers hun stressniveau op peil weten te houden. Onze hersenen zijn zo ingesteld dat pieken in prestaties vooral voorkomen onder stress. Stress zorgt namelijk voor de aangroei van […]

De vaardigheid om emoties te beheersen en onder druk kalm te blijven, houdt rechtstreeks verband met je werkprestatie. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de best presterende werknemers hun stressniveau op peil weten te houden.

Onze hersenen zijn zo ingesteld dat pieken in prestaties vooral voorkomen onder stress. Stress zorgt namelijk voor de aangroei van nieuwe geheugencellen. Maar wanneer de stress te lang aanhoudt gaat die het proces hinderen. Wie goed presteert weet hoe hij met druk moet omgaan. Wellicht kunnen de volgende tips ook jou helpen je stress te verminderen:

1. ‘Wees blij met wat je hebt’ zou een tip van je oma kunnen zijn, maar onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die positief over hun situatie denken hun stressniveaus drastisch verlagen.

2. Vraag je niet constant af  ‘Wat als?’ Deze vraagt werkt als brandstof voor stress. Het spreekwoord zegt: ‘Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest’. 

3. Blijf positief te blijven en geef  je gedachten een zetje in de goede richting. Het kan voorkomen dat je een moeilijke dag hebt, maar juist dan is het van belang om dat ene lichtpuntje van die dag onder de loep te leggen.

4. Iets wat de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt, is dat de meeste mensen tegenwoordig 24/7 bereikbaar moeten zijn. Maar een tijdje niet je e-mail checken kan erg verfrissend werken. Deconnecteren heet dat.

5. Het drinken van cafeïne houd je wakker en laat je net even langer doorwerken. Het innemen van cafeïne produceert adrenaline en creërt een soort oerinstinct van overleving. Je kunt er misschien langer mee doorwerken, maar de stress die je hiermee produceert is slecht voor je lichaam.  6. Bij stressvol werk durf je soms niet aan slaap te denken. Als je slaapt laad je echter je hersenen weer op en is er tijd om je herinneringen van die dag op een rijtje te zetten.  7.  Pas op voor negatieve gedachten, dat zorgt voor ongezonde stress. Deze negatieve gedachten kunnen zich richten op anderen, maar zijn vaak ook gericht op jezelf en op je eigen (verminderde) kwaliteiten. Neem de tijd om deze gedachten op papier te zetten en kijk er dan nog eens naar met een meer rationeel oog.

8. Neem tijdens een hectische dag de tijd om even enkel te focussen op je ademhaling. Laat de stress van je afglijden en denk nergens anders aan. Ook al lijkt deze opdracht bijna kinderachtig, het is verbazend hoe rustig je je zal voelen na een korte sessie.

9. Maak gebruik van de mensen om je heen. Soms is praten over een probleem al genoeg om het voor een deel op te lossen. Wie om hulp vraagt zal zijn stress zien verminderen (‘Gedeelde smart is halve smart’) en zijn relatie met anderen verbeteren. 

(Bron: express.be)

Lees ook
Stress maakt vrouw socialer, man asocialer
Van denken in problemen naar kijken naar kansen
Concentreren door mediteren

Verdieping
Werkdruk de baas [training]
Mindfull werken [training]
Van stress naar succes [vakbase]
Hét POWERboek

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels