nieuws

Wake-upcall voor weekendwensers

Persoonlijke ontwikkeling

We kennen allemaal wel zo iemand: die ene collega die nooit iets anders doet dan klagen. Over de werkdruk. Over het slechte internet. Over de vergaderingen. Over de vieze automatenkoffie. Over… waar klaagt hij of zij niet over? Hoe ga je met zo’n collega om? Of erger nog: hoe voorkom je dat je zelf zo’n […]

Wake-upcall voor weekendwensers

We kennen allemaal wel zo iemand: die ene collega die nooit iets anders doet dan klagen. Over de werkdruk. Over het slechte internet. Over de vergaderingen. Over de vieze automatenkoffie. Over… waar klaagt hij of zij niet over? Hoe ga je met zo’n collega om? Of erger nog: hoe voorkom je dat je zelf zo’n negatieve zeurkous wordt?

Sleur

Over die vragen gaat het boek van Jan Dijkgraaf, Wake-upcall voor weekendwensers. Dijkgraaf gaf jarenlang leiding aan afdelingen en redacties en is nu freelance journalist, schrijver en coach. “Hoe dynamisch je ook bent, op een gegeven moment komt iedereen op zijn werk in een bepaalde sleur. Jammer, want het is zonde om het op je werk niet naar je zin te hebben. Dat is slecht voor jezelf én slecht voor het bedrijf waar je werkt.”

Veeleisende baas

Maar hoe doe je dat dan, je werk leuk maken? Wat als je bijvoorbeeld een veeleisende baas hebt die je die overstelpt met werk? “Vraag jezelf af: Is het erg dat er steeds hogere eisen aan mij worden gesteld? Denk je eens in dat het niet zou gebeuren. Dan heeft je baas de mogelijkheid uitgesloten dat er progressie bij je inzit en daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Het punt is: een goede baas voelt aan waar de grens ligt. Als het je lukt om zijn of haar eisen binnen een bepaalde tijd goed uit te voeren, dan weet je dat de aan jou gestelde eisen redelijk zijn. Maar als je elk weekend overwerkt, dan is de boog te strak gespannen. Laat je baas dan weten dat de grens van je capaciteit is bereikt. De nadruk ligt hier op: laat je baas het weten. Ga niet achter zijn rug om met collega’s klagen over de werkdruk, dat heeft geen zin en zal op de lange termijn alleen maar tegen je werken.”

Naar je zin

Wat op de lange termijn ook tegen je gaat werken: roddelen en klagen met of over andere collega’s. “Je kunt je tijd wel beter besteden. Doe er niet aan mee en probeer negatieve collega’s te negeren.” Dat is niet altijd even gemakkelijk. Soms laat je jezelf ongemerkt beïnvloeden door de negativiteit om je heen. En het kan lastig zijn om er iets van te zeggen. Bij iemand die zijn werk niet goed doet, kan je dat relatief gemakkelijk aangeven. Maar een klagende collega, wat zeg je daar tegen? ‘Je verpest de sfeer.’ Dat klinkt niet goed en de kans is groot dat je dan de bitch van de afdeling wordt, omdat de negatieve collega natuurlijk maar wat graag door brieft aan anderen wat je nou toch weer tegen hem hebt gezegd.
“Je kunt één simpele vraag stellen als je weer eens tien minuten naar geklaag hebt moeten luisteren: ‘Heb je het nog wel naar je zin hier?’ En zeg dat niet op een negatieve toon, maar ga gewoon het gesprek aan. Als die persoon vervolgens aangeeft geen zin in het gesprek te hebben, dan laat je het los, hoe moeilijk het ook kan zijn. Uiteindelijk is het de taak van de leidinggevende om die persoon aan te spreken. En geloof me: dat gebeurt vroeg of laat altijd.”

Positiviteit terugbrengen

Ben je bang dat jij ook zo’n zeurkous wordt? Of nog erger: dat je er al eentje bent? “Als je alleen nog maar kunt klagen, moet je toegeven dat je zo iemand bent. Dat is de cruciale en meest lastige fase. Daarna kun je langzaam beginnen de positiviteit terug te brengen in je werk. Zeg eens ja op het moment dat mensen het niet van je verwachten. Geef toe aan collega’s dat je gechagrijn echt niet meer kan en dat je gaat proberen er iets aan te doen. Doe dat langzaam, want mensen zullen het niet meer van je verwachten.”

 

Reageer op dit artikel