nieuws

‘Aanzien secretaressevak verbeterd’

Persoonlijke ontwikkeling

Vijftien jaar. Het lijkt zo’n korte tijd. Toch veranderde er op technologisch gebied heel veel sinds de start van het nieuwe millennium. Internet brak definitief door, mobiele telefoons werden gemeengoed en kregen vervolgens op hun beurt zelf weer internet. De iPad kwam, de fax verdween en inmiddels kun je geen dienst meer bedenken of er […]

Vijftien jaar. Het lijkt zo’n korte tijd. Toch veranderde er op technologisch gebied heel veel sinds de start van het nieuwe millennium. Internet brak definitief door, mobiele telefoons werden gemeengoed en kregen vervolgens op hun beurt zelf weer internet. De iPad kwam, de fax verdween en inmiddels kun je geen dienst meer bedenken of er is wel een app voor. Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor het secretaressevak? En welke veranderingen waren er nog meer?

Van der Houwen Recruitment bestaat deze maand vijftien jaar en besprak de veranderingen met vijf secretaressen. Bastiaan Vercouteren schreef het verslag.

Aanzien vak verbeterd

Justine Frachon-Dugas vindt dat met name het aanzien van het vakgebied de afgelopen vijftien jaar veranderd is. “Vroeger had men vaker een negatief beeld van het secretaressevak, nu is er meer respect.” Als reden voor die verandering geeft ze de modernisering aan. “Aan de top staan nu jonge managers die moderner zijn en de koffie zelf wel halen.” Colette Jacquemijns herkent dit en ziet ook een parallel met de digitalisering. “Daardoor zijn er meer self sufficient managers gekomen die veel zaken, zoals mails zelf kunnen afhandelen. Je toegevoegde waarde zit nu meer in het meedenken en proactief bezig zijn. Dat deed ik altijd al wel, maar er is nu meer ruimte voor en het werk is vakinhoudelijker.” Daardoor stijgt volgens haar de waardering. “Managers waarderen het zeer en vinden het nuttig als ze merken dat je weet wat ze allemaal in hun portefeuille hebben.”

Digitalisering heeft het vak dus breder en inhoudelijker gemaakt. Justine stipte dat ook aan tijdens haar sollicitatiegesprek door aan te geven dat ze niet de juiste persoon is als het alleen gaat om het boeken van reizen of om het halen van koffie: “Ik doe die dingen met alle plezier, maar het is niet meer de key van de baan.” Colette verwoordt de verandering als volgt: “Het is nog wel dienst verlenen, maar niet op een gedienstige manier. Dat was het vijftien jaar geleden wellicht nog wel wat meer.”

Lees het complete artikel met alle reacties, en waarom het werk makkelijker én tegelijk moeilijker is geworden op: 15 jaar Van der Houwen Recruitment.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels