nieuws

Vrolijk blunderen

Persoonlijke ontwikkeling

1. Vraag je af: hoe erg is mijn misser nu eigenlijk?

Vrolijk blunderen

Wat is het ergste dat kan gebeuren? En hoe erg is dat?
Bijvoorbeeld: Je komt te laat op de zaak, en er is niemand die het heeft gemerkt…

2. Doe blunderervaring op.
Bedenk hoe je kunt blunderen zonder dat iemand het merkt en blunder dan minimaal één keer per week.
Bijvoorbeeld: Verstuur eens een mail aan een ‘makkelijke’ collega zonder de tekst te controleren. En?

3. Neem jezelf niet zo serieus.
Glimlach om je blunders. Je wordt er meer mens door.
Bijvoorbeeld: Zodra je merkt dat je hebt vergeten een afspraak te plannen, realiseer je je dat je gewoon een mens bent. Zeg oprecht excuus, en verspil geen avond met boos zijn op jezelf en je te schamen over je fout.

Effectieve gedachten

Gedachten die hierbij helpen zijn zogenaamde LEF-gedachten (Liever Eerst Feiten), zoals Gerda Bos ze noemt, trainer van onder meer Powerassistant in control. Je kunt ze ook effectieve gedachten noemen, of affirmaties:

1. Hier vergaat de wereld niet van.
2. Perfectie hoeft niet. Goed is goed genoeg.
3. Ik ben een mens, dus ook ik vergeet weleens wat.

Verdieping

8 praktische ideeën die je helpen loslaten
Perfectionist? Zo word je een optimalist
12 tips om rust te brengen in wat je doet
Powerassistant in control [training]

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels