nieuws

Hoe authentiek ben jij?

Persoonlijke ontwikkeling

Betrouwbaar, echt en geloofwaardig, dat is de omschrijving die de Van Dale geeft van het woord ‘authentiek’. Ben je authentiek, dan ben je jezelf en doe je die dingen waar je achter staat. Aan het eind van de dag kun je jezelf recht aankijken in de spiegel. Maar hoe authentiek kun je zijn op de werkvloer?

Hoe authentiek ben jij?

Uit onderzoek blijkt dat authenticiteit belangrijk is voor je welzijn. Mensen die zich authentiek gedragen, hebben minder last van stress, raken minder snel opgebrand en voelen zich vrolijker en tevredener over hun leven. Maar authentiek zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Zolang je in je eentje werkt en weinig met anderen hoeft om te gaan, zal het best lukken. Je kan dan gewoon jezelf zijn. Maar dat is niet de realiteit van de werkvloer. Op de werkvloer heb je te maken met mensen in allerlei soorten en maten. Mensen die je graag mag, maar ook mensen die je op de zenuwen werken of met wie het contact stroef verloopt. Bij al die mensen, zelfs bij degenen met wie je het goed kunt vinden, kan het lastig zijn om authentiek te blijven.

Authentiek ben je als je je eigen doelen nastreeft, zonder aan de ander voorbij te gaan. In de gloednieuwe training Persoonlijk leiderschap gaat trainer Roos Woltering hier op in.

Kapsel

Stel: je lievelingscollega heeft een nieuw kapsel. Iedereen geeft haar complimentjes, maar jij vindt het niet mooi. Nadat iedereen zijn zegje heeft gedaan over haar nieuwe look, kijkt ze vragend naar jou. Wat doe je? Eerlijk zeggen dat je het niet mooi vindt, of net zoals de rest zeggen dat je het leuk vindt? En dat is nog maar een klein dilemma waar je tegenaan loopt als je authentiek wilt zijn.

Authentiek zijn

Authenticiteit komt pas echt om de hoek kijken als het gaat om emoties. Met name de emoties die anderen bij je oproepen. Mag en kun je daar eerlijk over zijn? Mag en kun je zeggen wat er echt door je heen gaat? Mag je bijvoorbeeld uiting geven aan ergernissen of moet je ze maar inslikken? Tegen iemand zeggen dat hij de boom in kan, is misschien wel eerlijk, maar doet de verstandhoudingen op kantoor geen goed.
Hoe je met de emoties op je werk om kan gaan, hangt uiteindelijk af van twee zaken. Als eerste van je eigen instelling. Sommige mensen zijn van nature sterk gericht op harmonie en proberen meningsverschillen te vermijden. Ze doen er alles aan om de ander vooral geen slecht gevoel te geven. Prima, maar je kunt je wel afvragen of je dan altijd authentiek bent. Het kan immers zijn dat je de ander weliswaar een goed gevoel hebt gegeven, maar niet jezelf. Je denkt achteraf: ‘Ik had meer voor mezelf op moeten komen’ of kropt emoties op. Misschien doe je zelfs dingen die tegen je principes ingaan. Aan het eind van de dag kun je jezelf niet langer recht aankijken in de spiegel.

Tips

Een aantal tips voor meer authenticiteit op de werkvloer:

  1. Probeer het uit.
    Vind je het eng om te zeggen wat je vindt of denkt? Ben je bang dat het niet in goede aarde valt? Probeer het dan eens voorzichtig uit. Begin bij een collega waar je het goed mee kan vinden en laat merken wat je ergens echt van vindt (bijvoorbeeld: ‘Ik weet niet of ik me daar wel zo goed bij voel…’). Kijk hoe dat ontvangen wordt. Staat men er open voor, dan kun je meer vertellen.
  2. Vraag ernaar en kap tijdig af.
    Heb je het idee dat een goede collega ergens mee zit, en zou je het eigenlijk wel willen weten? Vraag het dan en stimuleer een eerlijk antwoord. Zeg bijvoorbeeld: ‘Het lijkt alsof je ergens mee zit. Klopt dat? Je kunt het gewoon zeggen hoor…’ Benadruk ook dat zijn of haar verhaal bij jou in vertrouwde handen is. Vragen naar wat iemand echt denkt of voelt wil echter niet zeggen dat je mee moet gaan in klaagverhalen of zelfmedelijden. Gaat het verhaal toch die kant op, kap het dan beleefd af.
  3. Ergernissen selectief benoemen.
    Ergernissen kunnen ontstaan door irritant gedrag van anderen, maar ook doordat jij moe bent of niet helemaal lekker in je vel zit. Je kunt dan minder hebben. Flap ergernissen er dan ook niet meteen uit. Je kunt de ander kwetsen en er later spijt van hebben. Schrijf de ergernis liever op een briefje en kijk er de volgende dag weer naar. Vind je het dan nog steeds een ergernis, dan kun je er, op tactische wijze, iets van zeggen. De kans is echter groot dat je denkt: ‘Waar maakte ik me eigenlijk druk om.’
  4. Eerlijk zijn over belangrijke dingen.
    Tegen je collega zeggen dat je haar nieuwe kapsel lelijk vindt, is misschien geen goed idee als je de hele dag moet samenwerken. Je kunt best een leugentje maken om de ander te sparen, en toch authentiek zijn. Op dat moment zet je de onderlinge relatie en het welzijn van de ander bovenaan. Eerlijkheid kun je namelijk beter zien als een middel tot een goede verstandhouding en een goede relatie met jezelf, niet als een doel op zich.
  5. Sta stil bij je waarden.
    Ga na wat voor jou, in je werk, belangrijk is. Hoe wil jij met mensen omgaan? Hoe wil je dat je zelf wordt behandeld? Zijn de praktijken op je werk heel anders dan de waarden die je hebt, vraag je dan af of je wel op de juiste plek zit.

Verdieping

Persoonlijk leiderschap [training]

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels