nieuws

Interview Melba Duncan

Persoonlijke ontwikkeling

Nee zeggen

Interview Melba Duncan

Hoe kun je op een prettige en professionele manier ‘nee’ zeggen? Dat kun je zo doen. ‘Je hebt me gevraagd om X, Y en Z te doen. Deze drie opdrachten lukken me niet 100% binnen deze gestelde tijd. Wat heeft nu de meeste prioriteit? Laten we beslissen wat nu het belangrijkste is. Dan zorg ik ervoor dat alles in orde komt.’

‘Managing up’

Wat houdt dat in volgens Melba? ‘Managing up is: weet waar je executive verantwoordelijk voor is, wat zijn of haar prioriteiten zijn, en neem die zaken weg die je zelf ook kunt doen. Je hoeft je niet aan je functieomschrijving te houden. Vraag een tijd later, over één, twee jaar: wat speelt er, wat is nu belangrijk? Wat moeten we voor elkaar krijgen? Hoe kan ik je helpen? Weet hoe je je leidinggevende kunt helpen effectiever te worden en tijd te besparen. En leer zijn of haar lichaamstaal lezen. Dan weet je wanneer het tijd is voor een diet coke.’

Beluister het hele radio-interview op: WNYC.org

Melba Duncan spreekt tijdens het Global PA ‘Positioning’ event op 26 september.

Zie ook: Workshopdagen 2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels