nieuws

Lijkt je leven één langgerekt spitsuur? Zo doorbreek je dat

Persoonlijke ontwikkeling

Is hollen door het leven de enige sport die je beoefent? Doe je aan laptop-lunchen en multitasken in de hoop elke dag nog wat extra tijd te winnen? Dan is het hoog tijd om de drukte in jezelf te temmen en de regie van je leven weer in handen te nemen. Zo doe je dat.

Lijkt je leven één langgerekt spitsuur? Zo doorbreek je dat

Doorbreek het spitsuur

‘Druk zijn’ is een valkuil, het stopt nooit. Zet een deadline op je drukke periodes. Creëer een stoproutine: bouw actieve pauzes in, zet na ieder uur werken je verstand even op nul, doe niet aan laptop-lunchen maar ga samen met je collega’s een hapje eten… Daarna werk je met meer aandacht, kun je meer doen in minder tijd én ervaar je tegelijkertijd innerlijke rust.

Monotask

Focus op monotasken, niet op multitasken. Besef dat je brein niet gemaakt is om te multitasken: je werkt op halve kracht, je wordt er almaar slechter in en je stressniveau is hoog. Begin je monotask-routine bijvoorbeeld met deze eenvoudige tip: eet en doe alleen dat. Zit intussen niet te mailen of te telefoneren.

Zuurstof

Geef je agenda een flinke portie ‘zuurstof’, dat is beter dan dat je haar (en jezelf) moet ‘reanimeren’: plan je agenda dus niet vol en voorzie voldoende tijd tussen meetings en afspraken.

Blokken vrij

Hou elke week minstens twee blokken vrij in je agenda om je achterstand in te halen en weer helemaal bij te zijn.

Adem

Adem tussen elke nieuwe taak enkele keren diep in en uit.

Geniet van nu

Denk even niet vooruit, maar geniet van het nu. Maak je geen zorgen over wat nog komen gaat.

Focus

Werk aandachtig en gefocust. Durf jezelf gedurende langere tijdsblokken los te koppelen van het internet of van je smartphone. Dat helpt om taken écht en snel afgewerkt te krijgen en al je doelen en deadlines vlot te halen.

Baken af

Baken af: zeg ook eens ‘nee’ als het er niet meer bij kan.

Wees realistisch

Bedwing je perfectionisme. Laat ‘mevrouw of mijnheer Té Perfect’ thuis. Probeer uitstekend werk na te streven, geen perfect werk. Focus op wat realistisch is in plaats van wat ideaal is. Verander ‘moeten’ door ‘willen’.

Voorrang

Geef wat je echt graag doet ook eens voorrang.

Flow

Transformeer je routinetaken in voldoeninggevende, gelukmakende flow-ervaringen en je leven is voortaan veel prettiger.

Mediteer

Gun jezelf korte ‘meditatiemomenten’, óók op kantoor. Neem één minuut (en geen seconde meer) voor jezelf. Zet je timer, zit rechtop, voeten stevig op de grond, handen ontspannen bij elkaar. Focus één minuut lang – met ogen gesloten of open – enkel op je ademhaling, daarna op wat dat met je gedaan heeft. Herneem dan als herboren je activiteiten.

Vertraag

Vertraag je pas en stap – letterlijk – wat trager door het leven: ben je van buiten rustig, dan ben je dat van binnen ook.

Succesboekje

Vier je successen – inclusief de tussendoelen die je hebt bereikt – en hou ze bij in een ‘succesboekje’ dat je geregeld herleest. Je successen eren en jezelf ervoor belonen geeft je dat extra duwtje in de rug om gezwind én happy door te gaan.

Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, arbeidsmediator, professional organizer, spreker en auteur van onder meer ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’. Op haar website www.plusorganizing.be en op haar blog www.saraslifesavers.be vind je meer slimme tips voor persoonlijke effectiviteit, een gezonde work life balans en slim tijdbeheer.”

Aan de slag

Wil je meer leren over het managen van je tijd en het aangeven van je grenzen? Dan zijn deze trainingen van Management Support misschien wel wat voor jou: Van Perfectionist naar Optimalist, De kracht van imperfectie of Effectief assertief zijn.

Reageer op dit artikel