nieuws

Van denken in problemen naar kijken in kansen

Persoonlijke ontwikkeling

Managementondersteuners zijn vaak keien in het constateren van problemen nog vóór hun managers ze zien. Dat is een belangrijke kwaliteit, want zo kun je tijdig bijsturen. Er is echter één belangrijk aandachtspunt: zorg dat je niet je werkplezier verliest door te veel te focussen op problemen. En managers houden er niet altijd van als je […]

Van denken in problemen naar kijken in kansen

Managementondersteuners zijn vaak keien in het constateren van problemen nog vóór hun managers ze zien. Dat is een belangrijke kwaliteit, want zo kun je tijdig bijsturen. Er is echter één belangrijk aandachtspunt: zorg dat je niet je werkplezier verliest door te veel te focussen op problemen. En managers houden er niet altijd van als je vooral aangeeft waar zaken fout kunnen gaan.

Hoe zorg jij ervoor dat je tóch gehoord wordt? Dat je manager ziet hoe goed je intentie is? En vooral: hoe help je je manager en jullie organisatie om gebruik te maken van jouw toegevoegde waarde? In de training Anders denken, anders reageren laat trainer Gerda Bos zien hoe je kunt zoeken naar mogelijkheden door een probleem om te zetten in een realistisch feit.

Eén van de manieren is in elk geval om een situatie van meerdere kanten te bekijken. Een andere manier is om met oplossingen te komen. Bekijk daarom de checklist om van Denken In Problemen te komen naar Kijken In Kansen. Ofwel: Niet DIPpen, maar KIKken!

Van Denken In Problemen naar Kijken In Kansen:

Hoe kan het ook?

  • Zijn er andere manieren waarop je naar het probleem kunt kijken?
  • Kun je oplossingen bedenken om hetzelfde resultaat te bereiken?

Wie kan helpen?

  • Wie heeft verstand van zaken als dit?
  • Wie kan creatief denken?
  • Wie heeft invloed?
  • Wie heeft dit eerder meegemaakt?

Welke oplossingen zijn er?

  • Als je tien mensen om een andere oplossing zou vragen, welke oplossingen zou je dan horen?
  • Hoe gaan mensen die totaal anders zijn dan jij met dit vraagstuk om?

Wat kan deze situatie mij leren?

  • Wat doe je nu nog niet wat je in deze situatie zou kunnen oefenen? (geduld, afwachten, loslaten, je uitspreken, lef tonen, enzovoort)

Hoe kan ik zorgen dat deze situatie voordeel oplevert?

  • Wie kan voordeel hebben bij een andere aanpak?
  • Je manager, jijzelf, de organisatie?
  • Welke actie kun je ondernemen om dat voor elkaar te krijgen?

Verdieping

Anders denken, anders reageren [training]

Reageer op dit artikel