nieuws

Je beste jaar ooit

Persoonlijke ontwikkeling

Nog even en het is 2016. En dan maken we collectief een frisse start. We nemen ons ook massaal dingen voor over slimmer werken, beter voor onszelf zorgen tijdens werk, grenzen stellen en allerlei andere aanpalende onderwerpen. Want iedereen heeft het uiteindelijk: gedrag waar je niet blij van wordt. Op het werk bijvoorbeeld altijd overal […]

Nog even en het is 2016. En dan maken we collectief een frisse start. We nemen ons ook massaal dingen voor over slimmer werken, beter voor onszelf zorgen tijdens werk, grenzen stellen en allerlei andere aanpalende onderwerpen. Want iedereen heeft het uiteindelijk: gedrag waar je niet blij van wordt. Op het werk bijvoorbeeld altijd overal ja op zeggen, mailtjes altijd direct openen als ze binnenkomen, meteen gaan rennen als iemand je vraagt om wat te doen en altijd denken dat jij een probleem van iemand anders moet oplossen. Dat dit soort gewoontegedrag je tot een fijne collega maakt staat buiten kijf. En dat je het risico loopt om op een burn-out af te steven ook.
Gewoontegedrag kan in de weg zitten, maar ook helpen. De vraag is dus: wat ga je in het nieuwe jaar anders doen? Welke goede voornemens heb je je gemaakt en waarom is het zo moeilijk om oud gedrag los te laten en moeiteloos nieuw gedrag aan te leren? In januari vindt de massale lakmoesproef plaats: we worden allemaal getest op onze discipline en wilskracht.

De meest gemaakte goede voornemens:

1) Lunchpauze houden
2) Gezonder eten
3) Op tijd naar bed

Wilskracht

Waarom is het zo moeilijk om je aan je goede voornemens te houden? We hebben maar een beperkte hoeveelheid wilskracht. Zoals dat gaat met het afkicken van verslavingsgedrag of het doen van dingen die buiten je gewoontegedrag vallen, zet je in eerste instantie je wilskracht in om te zorgen dat je doet wat je van plan was. Wat niemand weet is dat je maar een bepaalde voorraad aan wilskracht tot je beschikking hebt per dag. Aan het eind van de dag is je voorraadje op.
Een voorbeeld: een echtpaar dronk altijd een fles wijn voor het eten. Resultaat: overgewicht en slome avonden voor de tv. Wat zijn ze gaan doen? In plaats voor het eten een fles wijn leeg te drinken, kochten ze een hond waarmee ze vervolgens elke avond vlak voor of na het eten een stuk gingen wandelen. De focus lag op de wandeling en niet primair op het laten staan van de wijn.

Verslavend

In je hersens worden neurale paden aangelegd doordat je bepaalde handelingen verricht. Bijvoorbeeld altijd eerst je portemonnee in je tas stoppen en daarna je mobiel. Je hersens weten bij de eerste handeling van zo’n sequentie wat er komen gaat. En dat vinden onze hersenen fijn, want dan kunnen ze anticiperen op de komende situatie. Dit gebeurt allemaal in ons onderbewustzijn. Ooit hadden we dat automatisme nodig om te overleven. Het schiet namelijk niet op wanneer je op de steppe wordt aangevallen door een hongerige beer eerst uitgebreid met jezelf in gesprek moet over de vraag wat de meest effectieve reactie is. Dus, gewoontegedrag heeft ons geholpen om te overleven. Daarom is het ook zo moeilijk om je mobiel te laten voor wat hij is op het moment dat hij overgaat: het geluid appelleert aan ons overlevingsinstinct: ‘Pas op, er kan wat aan de hand zijn’. Dat is bij mij zelfs zo sterk dat ik af en toe als ik mijn telefoon hoor overgaan denk : ‘Er zal toch niets aan de hand zijn?’

Begin bij het begin en maak van 2016 je beste jaar ooit, kijk eens op denisehulst.nl.

Reageer op dit artikel