nieuws

5 belangrijke oorzaken van werkstress

Persoonlijke ontwikkeling

Wie het erg druk heeft, heeft ook de meeste last van stress. Zou je denken. Toch is dat vaak niet zo. De meeste stress komt door onduidelijkheid. Over wat het bedrijf en je leidinggevende van je verwacht, over wat je collega’s van je willen, over bedrijfsbeleid dat onduidelijk en tegenstrijdig lijkt en over onderdelen die elk een eigen koers varen.

5 belangrijke oorzaken van werkstress

Onzekerheid over verwachtingen maakt dat mensen nog minder zin hebben in verandering. Verandering die steeds noodzakelijker wordt om flexibel te blijven temidden van jojo’ende beurskoersen, markten en kansen. Onduidelijke verwachtingen bij leidinggevenden zorgt voor 31 procent van de werkstress, een zwabberende bedrijfskoers zorgt bij 20 procent voor werkgerelateerde stress.

Onduidelijk maakt onzeker

Omgaan met de onzekerheid die komt door onduidelijkheid over verwachtingen en ontwikkelingen is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in trainingen omgaan met werkstress. Dat zegt Dr. Richard A. Chaifetz, oprichter van ComPsych, gespecialiseerd in trainingen werkstress. Hij geeft vijf oorzaken van werkstress en geeft bij elk ook een oplossingsrichting.

1} Onduidelijk wat mijn leidinggevende van mij verwacht.

Dit is de grootste veroorzaker van werkstress, en leidinggevenden kunnen er wat aan doen door vanaf de eerste dag duidelijk te zijn over wat het bedrijf van zijn medewerkers verwacht, wat de manager zelf van ze verwacht en wat de medewerker zelf mag verwachten van zijn leidinggevende en van het bedrijf. Dat wil zeggen: direct na binnenkomst (van de medewerker of manager), of direct na een herstart van het bedrijf of onderdeel. Direct duidelijk zijn neemt veel onzekerheid weg en helpt goed tegen werkstress.

2} Bedrijfsdoelen lijken tegenstrijdig en collega’s lijken elkaar tegen te werken.

Investeer in teambuilding en allerlei andere activiteiten die onderling begrip bevorderen. Dat verkleint de kans op conflicten door misverstanden, en het vergroot de onderlinge communcatie tussen bedrijfsonderdelen.

3} Dat gaat veel extra werk opleveren (en ik heb al meer dan genoeg te doen).

Neem als leidinggevende deze angst in elk geval serieus. Zeg toe dat er extra training en ontwikkelingsmogelijkheden komen als er andere taken bijkomen. Is het vooral de hoeveelheid werk die toeneemt, zorg dan dat mensen het werk autonomer en flexibeler kunnen doen. Dus meer zelf hun tijd indelen, mogelijk meer thuiswerk. En neem wat meer mensen aan, als dat kan…

4} Hoe lang hou ik mijn baan en hoe lang blijft dit bedrijf nog bestaan door deze …

Het belangrijkste wapen tegen die existentiële angst is om medewerkers meer, intensiever en beter met elkaar te laten praten over hun werk en de manier waarop ze het doen. Dat schept vertrouwen in elkaars vaardigheden en competenties. Dan weten we beter dat we de klus met elkaar kunnen klaren.

5} Daar zijn andere talenten, vaardigheden, kennis, competenties voor nodig.

Duidelijk moet zijn waarom het bedrijf dit wil, waarom het nodig is en wat het verband is met de doelen op de (middel)lange termijn. Maak ook duidelijk welke ontwikkelingsmogelijkheden en carrièrepaden er zijn, binnen het bedrijf en erbuiten, om door te groeien tot het benodigde niveau.

Bron: Over Duurzame Inzetbaarheid

Reageer op dit artikel