nieuws

Je stressknop beheersen; de OMA-ademhaling

Persoonlijke ontwikkeling

Wil jij ook begrijpen waarom je jezelf soms niet meer onder controle hebt? Waarom je ineens kribbig reageert, of waarom je niet gaat sporten terwijl je weet hoe gezond het is?

Je stressknop beheersen; de OMA-ademhaling

Kom dan naar de workshop Blijf je brein de baas bij stress tijdens de Management Support Workshopdagen op 10, 11 en 12 april.

Ons brein kent meerdere standen. Als we uitgerust zijn, kunnen we heel wijs en verstandig reageren. We hebben controle over ons doen en laten. We kiezen gezond eten, bewegen regelmatig, zijn redelijk en vriendelijk en hebben overzicht op ons werk.

Kip zonder kop

Maar… als we te veel hooi op onze vork nemen of als we het overzicht kwijt zijn in ons werk, dan kunnen we niet meer helder denken. Vaak worden we dan een ‘kip zonder kop’. We beginnen overal aan, maar maken niks af. Terwijl we ons heel onrustig voelen. Ons hoofd voelt zwaar, onze ademhaling wordt minder diep, onze analytische vermogens nemen af en we gebruiken oude patronen. Ineens vallen we terug in gedrag waarvan we dachten dat we het hadden afgeleerd. We zijn de controle over ons stressknop kwijt.

Bewustzijn helpt

Alles begint bij bewust zijn. Als je je bewust bent dat je in een oud patroon schiet, dat je de grip kwijt bent, dan ontstaat er ruimte voor een keuze. Zo kun je bijvoorbeeld bewust kiezen om afstand te nemen of hulp te vragen, een wandelingetje te maken naar de koffieautomaat of om even naar buiten te staren.

Je stressknop beheersen

Om je stressknop te beheersen, kun je een korte mindfulnessoefening doen. Kern is dat je de keuze maakt om je stressknop niet verder in te drukken: zet de schakelaar van vol aan vooruit naar neutraal, zodat je daarna kunt kiezen voor ontspanning en terugschakelen. Je houdt hem dan onder controle door te pauzeren en bewuste keuzes te maken.

OMA-ademhaling

De OMA-ademhaling helpt ook. De OMA-ademhaling is de One Minute Ademhaling waarbij je normaal inademt en lang uitademt. Een beetje zoals oma’s kunnen uitademen: hè hèèèèèèèèèèèè.

Blijf je brein de baas tijdens Workshopdagen 2018

Tijdens de workshop Blijf je brein de baas de baas krijg je inzicht in hoe je brein werkt bij stress. Je leert herkennen wat jouw signalen zijn en je zult gerustgesteld zijn dat je echt niet de enige bent die hier regelmatig last van heeft. We zijn namelijk gewoon zo geprogrammeerd als mensen. Wil je onderzoeken hoe je je brein soepel houdt en de stress de baas blijft? Doe dan mee en schrijf je in.

Gerda Bos

Auteur Gerda Bos | coach en trainer van onder andere de workshops Blijf je brein de baas, Introversie als kracht en Meeveranderen en regie houden én van de open training Teamleider secretariaat

Reageer op dit artikel